Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ
TEMAT TYGODNIA: CIEPŁO I MIŁO.
TEMAT DNIA: „Znaczenie słońca, wody i wiatru – elektrownie”. „ Słońce i deszcz” – improwizacja ruchowa i instrumentalna na podstawie treści historyjki.
Data: 28. 11. 2013r.
Prowadząca: mgr Justyna Szczyrba
Grupa: 5,6-latki
CEL OGÓLNY: Zapoznanie z różnymi rodzajami elektrowni i sposobami wytwarzania prądu.
CELE OPERACYJNE:
Dziecko:
- rozpoznaje , rozróżnia i nazywa obrazki z elektrowniami – tradycyjnej, wodnej, wiatrowej i baterie słoneczne
- wie skąd bierze się prąd
- swobodnie wypowiada się na temat ilustracji
- interesuje się środowiskiem przyrodniczym
- bierze aktywny udział w zabawie ruchowej
- potrafi za pomocą ruchu przedstawić treść opowiadania
- ilustruje przy pomocy dźwięków treść opowiadania
- odzwierciedla za pomocą instrumentów perkusyjnych treść historyjki obrazkowej
- potrafi współdziałać w grupie
FORMY PRACY:
praca z całą grupą
praca w małych grupach
praca indywidualna
METODY PRACY:
percepcyjna- pokaz
słowna-rozmowa, instruktaż
zadaniowa
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: obrazki przedstawiające różnego rodzaju elektrownie, gazety, celofan, klucze, instrumenty perkusyjne, płyta CD
BIBLIOGRAFIA: B. Gawrońska, E. Raczek: Przewodnik metodyczny nr1 „Tropiciele”. Roczne przygotowanie przedszkolne, wyd. WSiP, Warszawa 2013, str. 165 – 167
PRZEBIEG ZAJĘCIA:
1.Powitanie
2. Rozmowa z dziećmi przy tablicy z obrazkami przedstawiającymi różne rodzaje elektrowni – tradycyjnej, wodnej, wiatrowej, baterii słonecznych. Nauczycielka zadaje dzieciom pytania:
- Co mamy dzięki słońcu, wiatrowi, wodzie?
- Skąd w naszych domach bierze się prąd?
- Po co nam prąd?
Nauczycielka wyjaśnia dzieciom, skąd bierze się prąd. Mówi, że współcześnie mamy w domu najczęściej prąd i ciepło z elektrowni i elektrociepłowni, gdzie spala się węgiel. Są inne źródła energii elektrycznej;
słońce – baterie słoneczne, które zamieniają energię słońca w prąd, którym można ogrzewać np. domy i wodę, napędzać auta,
woda – elektrownie wodne, gdzie siła wody wprawia w ruch w ruch ogromne turbiny,
wiatr – siła wiatru wprawia w ruch ogromne skrzydła wiatraków, które poruszają się i wytwarzają prąd
Nauczycielka mówi dzieciom, że nie zawsze był prąd. Były takie czasy, kiedy ludzie żyli bez prądu. Zadaje dzieciom pytania:
Jak wyglądało życie ludzi w czasach, kiedy nie było prądu?
Jak ludzie sobie wtedy radzili?
Jak ważny był ogień, i do czego go używali?
Co dzieci robiłyby, gdyby żyły w takich czasach?
Nauczycielka zwraca uwagę dzieciom, że prąd jest niebezpieczny i, że urządzenia elektryczne mogą włączać tylko dorośli.
3.„Kalambury” – zabawa teatralna.
N. mówi jednemu dziecku na ucho wyraz np. słońce, woda, wiatr itp. Dziecko ma pokazać ruchem wszystko, co mu się z tym wyrazem kojarzy. Pozostałe dzieci muszą zgadnąć, co to jest.
4. „Słońce i deszcz” – improwizacja ruchowa na podstawie treści historyjki. Nauczycielka opowiada historię, a dzieci pokazują ją za pomocą ...