Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Elżbieta Florys 24.01.2012.
KONSPEKT LEKCJI TECHNOLODII GASTRONOMICZNEJ DLA KLASY I TŻiGD.
Treści z podstawy programowej: III.2.17,21: Procesy technologiczne w produkcji potraw. Potrawy z warzyw.
Numer programu nauczania: 321[10]/ MEN/ 2009.02.02.
Czas trwania: 1 jednostka lekcyjna.
TEMAT: Powtórzenie wiadomości z działu: warzywa.
PRZEBIEG LEKCJI:
• Czynności organizacyjne, sprawdzenie obecności.
I. FAZA WPROWADZAJĄCA:
1. Nauczyciel prosi uczniów o wyjaśnienie definicji warzyw oraz dokonanie ich podziału ze względu na
- sezon zbioru
• Nowalijki – uprawiane w szklarniach, inspektach pod folią
• warzywa letnie i jesienne,
• warzywa zimowe (późne)– nadające się do przechowywania
- trwałość
• trwałe
• nietrwałe – nie nadają się do długiego przechowywanie
- sposób przetworzenia
• świeże,
• mrożone
• kwaszone
• marynowane
• suszone
• konserwowane
II. FAZA REALIZACYJNA:
1. Praca z cała klasą. Nauczyciel prosi uczniów o dokonanie podziału warzyw ze względu na wartość kulinarną – korzeniowe, owocowe, liściowe, kapustne, strączkowe, rzepowate, cebulowe, inne
• Uczniowie dokonują takiego podziału na podstawie ilustracji przedstawionych w prezentacji, dodatkowo rozpoznają warzywa.
2. Nauczyciel prosi uczniów o omówienie zawartość substancji odżywczych w warzywach.
• Uczniowie wypełniają tekst z lukami na tablicy interaktywnej.
WARTOŚC ODŻYWCZA WARZYW – zależy od gatunku warzyw, gleby, ilości opadów, sposobu upraw, nawożenia, czasu i warunków przechowywania.
- niska wartość energetyczna – główny składnik to woda (80-95 %)
- źródło witamin – C, z grupy B, prowitamina A,
- składniki mineralne (makroelementy – fosfor, potas, wapń, magnez i mikroelementy – żelazo, mangan, miedź, kobalt, jod)
- węglowodany – skrobia, sacharoza, glikoza, błonnik – wypełnia jelita, pobudza ich perystaltykę, usuwa niestrawione resztki i substancje szkodliwe, utrudnia wchłanianie cholesterolu z pokarmu.
- ubogie w białko (wyjątek strączkowe, białko niepełnowartościowe)
- barwniki – chlorofil, antocyjany (czerwony, fioletowy, niebieski), karotenoidy (pomarańczowe, żółte, czerwone)
- fitoncydy – związki bakteriobójcze – cebula, czosnek
- olejki eteryczne – naturalne związki zapachowe wywołujące charakterystyczny zapach – kapustne
- małe ilości tłuszczu – wyjątek to soja
Zastosowania warzyw w gastronomii
- urozmaicają i uatrakcyjniają menu
- zestawiamy je z mięsem, jajami, mlekiem, serami,
-danie samodzielne lub składnik farszu
- dekoracja potraw - carving
- PRZETWORY WARZYWNE – mrożone, kwaszone, marynowane, suszone, konserwowane, przeciery, sosy, soki, ekstrakty, aromaty,
3. Nauczyciel prosi o zdefiniowanie pojęcia obróbka wstępna. Wymienienie czynności, które wchodzą w jej skład.
• Uczniowie szeregują „rozsypane” na tablicy czynności.
- sortowanie, mycie, obieranie, oczyszczanie, płukanie
- rozdrabnianie, szpilkowanie, mieszanie, wykańczanie powierzchni
4. Nauczyciel prosi o rozpoznanie sposobów krojenia warzyw wskazanych w prezentacji.
- podr s.147, 64
5. Nauczyciel prosi o wymienienie sposobów obróbki cieplnej warzyw
• gotowanie, duszenie, smażenie, zapiekanie, pieczenie, blanszowanie
6. Do podanego sposobu obróbki cieplnej uczniowie podają przykładową potrawę.
III. FAZA PODSUMOWUJĄCA:
1. Uczniowie otrzymuje zagadnienia do sprawdzianu przygotowane przez nauczyciela – uczniowie analizują zagadnienia, odpowiadają na pytania zadane ...