Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Elżbieta Florys Ornontowice 30.11.2009.
TEMAT: Sytuacja ludności żydowskiej na ziemiach polskich. Holokaust.
HASŁO PROGRAMOWE:
Świat. 2. Postęp a kryzysy cywilizacyjne. Konflikty społeczne. Wojny, ludobójstwo, Holocaust.
CELE LEKCJI:
UCZEŃ ZNA:
• Możliwości i ograniczenia związane z ukrywaniem się Żydów i udzielaniem im pomocy,
• Pojęcia: Holokaust, ŻOB, Żegota, getto, powstanie w gettcie warszawskim, Endlösung,
• Metody eksterminacji ludności żydowskiej, kary jakie groziły za pomoc Żydom,
UCZEŃ ROZUMIE:
• Motywy, jakimi kierowali się Ci z Polaków, którzy pomagali Żydom,
UCZEŃ POTRAFI:
• dokonać analizy tekstu przygotowanego przez nauczyciela,
• podać przyczyny, dla których Żydzi musieli uciekać z gett, ukrywać się po tzw. stronie aryjskiej,
• wymienić i omówić formy pomocy udzielanej Żydom przez Polaków,
• ocenić postawy Polaków wobec ludności pochodzenia Żydowskiego,
METODY: analiza tekstu źródłowego, analiza zdjęć, wykład, pogadanka, analiza mapy,
FORMA: praca indywidualna, praca z całą klasą,
ŚRODKI: tekst źródłowy: „Polacy ratujący Żydów w latach II wojny światowej” – materiały dla ucznia, Warszawa 2008, s. 5-8, prezentacja multimedialna przygotowana przez nauczyciela,
PRZEBIEG LEKCJI:
• Czynności organizacyjne, sprawdzenie obecności. Zapoznanie uczniów z celem lekcji: przedstawienie sytuacji ludności żydowskiej na ziemiach polskich w czasie II wojny światowej.
I. FAZA WPROWADZAJĄCA:
1. Nauczyciel pyta uczniów, jakie były plany hitlerowskich Niemiec wobec ludności polskiej i żydowskiej?
• Co to były ustawy norymberskie? Kto zgodnie z nimi był uznany za Żyda?
• Było ich dużo czy mało w Polsce?
2. Analiza planszy „”Największe gminy żydowskie w Polsce w przededniu wojny”.
3. Nauczyciel porządkuje oraz uzupełnia odpowiedzi uczniów.
II. FAZA REALIZACYJNA:
1. Nauczyciel rozdaje uczniom teksty źródłowe – analiza tekstów:
a) jakiego rodzaju pomoc potrzebna była Żydom? Zapisanie odpowiedzi uczniów na tablicy,
b) jakie kary groziły Polakom? Czy takie same kary obowiązywały w krajach europejskich?
c) jak wielu Polaków ratowało Żydów? Kto ratował? Czy wszyscy Polacy pomagali Żydom? Czym kierowali się Polacy niosący pomoc Żydom?
d) ilu Żydów ocalono?
2. Nauczyciel przedstawia uczniom przyczyny oraz przebieg powstania w gettcie warszawskim.
III. FAZA PODSUMOWUJACA:
1. Co sądzicie o postawach Polaków ratujących Żydów w czasie II wojny?
2. Czy powstanie w getcie warszawskim było potrzebne? Jak oceniasz zryw narodu żydowskiego?
IV. OCENA AKTYWNOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI UCZNIÓW NA LEKCJI:
V. ZADANIE DOMOWE:
1. Korzystając z różnych źródeł (Internet, podręczniki, literatura historyczna) krótko opisz historię ludzi (rodzin) ratujących Żydów w czasie II wojny.
2. Dla uczniów zainteresowanych tą tematyką - przekazanie adresów stron internetowych oraz literatury, z którą warto się zapoznać.
VI. NOTATKA:
1. Endlösung - „ostatecznye rozwiązaniu kwestii żydowskiej” - wymordowaniu wszystkich europejskich Żydów — 1942 rok
2. Pomoc udzielona Żydom przez Polaków:
a ...