Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Dariusz Doniecki
Portale społecznościowe
w życiu młodzieży szkolnej
Spis treści
1. Wstęp. 3
2. Portale społecznościowe. 4
2.1 Funkcjonowanie portali społecznościowych. 4
2.2 Przegląd portali społecznościowych. 6
3. Portale społecznościowe w życiu młodzieży. 9
4. Edukacyjna wartość portali społecznościowych 13
4.1 Nowe możliwości edukacyjne. 13
4.2 Facebook jako serwis edukacyjny. 17
5.Bezpieczeństwo w mediach społecznościowych. 20
5.1 Bezpieczeństwo własne. 20
5.2 Ochrona praw autorskich 23
6. Zakończenie 26
Bibliografia 28
1. Wstęp.
Jeszcze kilka lat temu sądzono, że media społecznościowe - to przede wszystkim rozrywka, a serwisy społecznościowe są jeszcze jednymi, po komunikatorach narzędziami porozumiewania się młodzieży. Pojawia się jednak nowy trend w coraz bardziej zinformatyzowanym społeczeństwie i coraz więcej instytucji, firm, organizacji prowadzi chociażby blogi i zakłada konta i własne profile, wykorzystując takie serwisy, jak np. Facebook. Ten chyba najpopularniejszy na świecie serwis społecznościowy zrzesza juz ponad 1,1 mld użytkowników. Dlatego obecnie portale społecznościowe należy traktować nie w kategorii tylko rozrywki, ale również jako narzędzie marketingowe, czy chociażby edukacyjne. Zwłaszcza ta ostatnia możliwość daje pole do popisu, aby wykorzystać aktywność młodych ludzi i stwarza możliwości wyjścia z życiem szkoły poza jej mury.
W maju i lipcu 2011 roku CBOS przeprowadził badania, według których 58% internautów posiadało konto na którymś z portali społecznościowych. Wykorzystując internetowe serwisy społecznościowe „spotykają się” się ludzie o podobnych pasjach, zainteresowaniach i wymaganiach życiowych, jak również nietypowych zachowaniach społecznych i wizerunkach. Portale takie stały się jedną z łatwo rozpoznawalnych cech obecnych czasów. Wiele osób nie może wyobrazić sobie bez nich życia, które nabiera swoistego stylu. W jednym miesiącu strony serwisów społecznościowych odwiedzają setki milionów internautów z całego świata, a w Polsce liczba użytkowników najpopularniejszego z nich, czyli Facebooka, wynosi ponad 7 milionów.
Mimo wielkiej dynamiki rozwoju zjawisko mediów społecznościowych zyskało na popularności w Polsce dopiero w ostatnich trzech, czterech latach. Opracowania naukowe, które traktują o mediach społecznościowych, stanowią na razie fragmenty szerszych publikacji naukowych, dotyczących marketingu internetowego i Internetu. Dlatego też w niniejszej pracy zostały wykorzystane także dokumenty w formie i stylu poradnikowym, które traktują o wykorzystywaniu mediów społecznościowych w różnych dziedzinach życia, zarówno w sferze zawodowej, społecznej, jak i prywatnej.
2. Portale społecznościowe
Pisząc i mówiąc o mediach społecznościowych większość użytkowników uznaje je za tożsame z pojęciem portalu czy serwisu społecznościowego. Tymczasem ten ostatni jest niejako składnikiem szerokiego pojęcia „media społecznościowe” – tak, jak chociażby blogi i mikroblogi. Sam serwis społecznościowy lub portal społecznościowy to „serwis internetowy, który w ...