Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KONSPEKT LEKCJI FIZYKI W KLASIE III B GIMNAZJUM
PRZEPROWADZONEJ DNIA
26 LISTOPADA 2012 ROKU
Temat: Natężenie prądu elektrycznego.
Cele ogólne:
• poznawczy - zapoznanie uczniów z pojęciem natężenia prądu elektrycznego, wzorem definicyjnym i jednostką układu SI
• kształcący - kształtowanie umiejętności wykonywania działań matematyczno-fizycznych, a także logicznego myślenia
• wychowawczy - ukazanie uczniom związku pomiędzy wiedzą poznawaną, a życiem codziennym.
Cele operacyjne:
Uczeń:
• wie, co nazywamy natężeniem prądu elektrycznego • potrafi obliczać natężenie korzystając ze wzoru [pic]
• wie, że jednostką natężenia prądu elektrycznego jest 1 amper (1 A)
• wie, że [pic]
• potrafi obliczać każdą wielkość ze wzoru [pic]
Środki dydaktyczne:
• karta pracy ucznia – logogryf, krzyżówka
• podręcznik
• tablica multimedialna
Metody i formy pracy:
• metoda słowna – pogadanka
• elementy wykładu, ćwiczenia
• praca zbiorowa
• praca indywidualna.
Przebieg lekcji
|Tok lekcji |Czynności nauczyciela |Czynności ucznia |Uwagi |Czas |
|Czynności organizacyjne |Uciszenie klasy, sprawdzenie obecności uczniów. | | |3 min |
|Wprowadzenie do tematu, |Rozdanie kart pracy z krzyżówką (hasło tematem |Podanie rozwiązania krzyżówki na | |5 min |
|podanie celu. |lekcji). |tablicy multimedialnej (hasło | | |
| | |tematem lekcji). | | |
|Przedstawienie i |Temat: | | |32 min |
|opracowanie nowego |Natężenie prądu elektrycznego. | | | |
|materiału | | | | |
| |Przykład 1. | | | |
| |Wyobraźmy sobie, że znajdujemy się na drodze. | | | |
| |Część klasy znajduje się przed szkołą, a druga | | | |
| |część na wjazdowej do Warszawy od strony Poznania.| | | |
| |Obie grupy mają za zadanie w ciągu jednej godziny | | | |
| |policzyć wszystkie przejeżdżające tam samochody. | | | |
| | | | | |
| |Pyt. Czy obie grupy otrzymają ten sam wynik? | | | |
| | | | | |
| |Pyt. Czym różnią się wyniki tego doświadczenia? | | | |
| | | | | |
| | Włączenie filmiku natężenie ruchu ulicznego z |Odp. Nie. | | |
| |karty definicja natężenia prądu programu Fizyka 3 | | | |
| |gimnazjum. | | | |
| | |Odp. Liczbą przejeżdżających | | |
| |Mówimy zatem, że natężenie ruchu na tej trasie |tamtędy samochodów. Na trasie | | |
| |jest większe niż przed szkołą. |Poznań - Warszawa samochodów | | |
| |Podobnie dzieje się z prądem elektrycznym. |przejedzie znacznie więcej. | | |
| |Ponieważ prąd to uporządkowany ruch ładunków | | | |
| |elektrycznych (elektronów) w przewodniku, więc, | | | |
| |aby zbadać natężenie prądu trzeba by policzyć | | | |
| |wszystkie elektrony płynące przez poprzeczny | | | |
| |przekrój przewodnika w danej jednostce czasu. | | | |
| | | | | |
| | Włączenie filmiku natężenie prądu z karty | | | |
| |definicja natężenia prądu programu Fizyka 3 | | | |
| |gimnazjum oraz definicji natężenia prądu. | | | |
| | | | | |
| |Natężeniem prądu elektrycznego nazywamy stosunek | | | |
| |wielkości ładunku przepływającego przez poprzeczny| | | |
| |przekrój przewodnika do czasu jego przepływu. | | | |
| | | | | |
| |I – ozn. natężenia | | | |
| | | | | |
| |[pic] | | | |
| | | | | |
| |Pyt. Co oznaczamy literą q? | | | |
| | | | | |
| |Pyt. Co oznacza litera t? | | | |
| | | | | |
| |Skoro to jest nowa wielkość fizyczna, zatem musi | | | |
| |mieć swoją jednostkę. | | | |
| | | | | |
| |Prąd elektryczny o natężeniu 1 amper płynie wtedy,| | | |
| |gdy przez poprzeczny przekrój przewodnika | | | |
| |przepłynął ładunek 1culomba w czasie 1 sekundy, | | | |
| |wobec tego wzór na jednostkę natężenia prądu to | | | |
| | [pic] | | | |
| |Rozwiązanie krzyżówki numer 2 dotyczącej jednostki| | | |
| |natężenia | | | |
| | | | | |
| |Nazwa jednostki natężenia pochodzi od nazwiska ...