Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
„Od zabaw konstrukcyjnych do kreatywności”.
Zabawa (wg Danuty Wolaszek), to podstawowa działalność dziecka w wieku przedszkolnym, która rozwija, wyzwala i zaspakaja spontaniczne potrzeby dziecka.
Zabawę traktujemy jako funkcję biologiczną. Jest wynikiem wyzbywania się przez organizm nadmiaru energii, jak również potrzebą odprężenia organizmu. Bawiąc się, dziecko poznaje siebie i świat wokół. Działanie jakim jest zabawa cechuje - brak skrępowania, niezależność od osób dorosłych, rzeczy, prawo do dowolnego przerwania zabawy, zmiany tempa, miejsca, treści, doboru rówieśnika, lekkość, własny wybór działania.
Istnieje wile rodzajów zabawa np. tematyczne, ruchowe, dydaktyczne itp. Uwagę skupię na zabawach konstrukcyjnych, w dużej mierze powiązanych z manipulacyjnymi.
Znaczenie zabaw konstrukcyjnych:
• mają wszechstronne znaczenie dla rozwoju psychicznego dziecka
• rozwijają wyobraźnię przestrzenną (przestrzeń 2- i 3-wymiarową)
• uczą projektowania i planowania
• budowanie według modelu rozwija umiejętność analizy i syntezy oraz porównywania
• uczą podporządkowania się zadaniu, zmierzania do celu, wytrwałości, cierpliwości, współdziałania z rówieśnikiem, podziału ról
• kształcą sprawność motoryczną ręki, wrażliwość sensoryczną, wyrabiają poczucie ładu i estetyki
• hartują w dziecku wytrwałość, systematyczność i umiejętność pokonywania przeszkód
• Wpływają na uspołecznienie dziecka i rozwijają jego mowę
Zabawy konstrukcyjne są bardzo cenne głównie dlatego, że doskonalą rozwój sprawności manualnej, koordynacji wzrokowo – ruchowej, a ponadto kształcą myślenie, również abstrakcyjne. Dziecko konstruuje nie tylko za pomocą klocków ale i z piasku, plasteliny, masy solnej, rysunku, tworząc postaci, budowle i ulepianki.
Obserwowanie dziecka w jego spontanicznej zabawie konstrukcyjnej dostarcza nam bogatego materiału na temat indywidualnych cech jego charakteru np. cierpliwości, ambicji.
„Przedszkolak bliżej techniki” - to jeden z tegorocznych priorytetów przedszkola, który poświęcony jest zwiększonej aktywności edukacyjnej dziecka w zakresie zabaw konstrukcyjnych, technicznych, badawczych i eksperymentalnych.
W codziennej pracy z dziećmi obserwuję, że ulubioną formą spędzenia czasu, jest spontaniczna działalność dzieci w zakresie projektowania budowania, tworzenia budowli przestrzennych, konstrukcji przy wykorzystaniu różnorodnego rodzaju klocków, czy materiału plastycznego typu: piankolina, ciastolina, plastelina, masa solna.
Tego typy zabawy pomagają dzieciom lepiej rozumieć otaczający świat, rozwijać własną kreatywność w działaniu, pobudzać wyobraźnię. Bardzo ważna jest również współpraca w zespole, czy grupie, ponieważ buduje ona właściwe postawy interpersonalne.
Zachęcam do wspólnych wytworów i doprowadzenia zadań do końca, aktywnego spędzania czasu wolnego, w ten sposób uczymy dziecko ważnych i pozytywnych cech, mających wpływ na jego dalsze dorosłe życie.
Opracowała na podstawie literatury: D. Wolaszek „Zabawa, edukacja”;
H. Trawińskiej „Zabawy rozwijające dla małych dzieci” oraz własnych obserwacji
mgr Agata Kaczmarek.
[pic]