Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
ARKUSZ ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH
Przedmiot obserwacji
(rodzaj zajęć, tematyka)
Godzina z wychowawcą
„Sąd nad papierosem, alkoholem i używkami”
Termin i czas trwania obserwacji
19-03-2014, godzina lekcyjna : 11.40-12.25
Klasa/oddział/grupa
Klasa 1 a
Imię i nazwisko
Nauczyciela, stopień awansu
zawodowego,
staż pracy
Anna Wójtowicz
nauczyciel mianowany
13 lat pracy
Imię i nazwisko osoby
Obserwującej, funkcja
Pani Dyrektor Szkoły
Cele operacyjne zajęć
- uczeń wie co oznacza pojęcie- „uzależnienie”
- zna podstawowe informacje dotyczące choroby alkoholowej, lekomanii i narkomanii
- wie gdzie szukać pomocy dla osoby uzależnionej
Rodzaj obserwacji
- ewaluacja
Metody pracy
(metody aktywizujące)
- metoda twórczego rozwiązywania problemów, - rozmowa kierowana, - wykład
Formy pracy
- indywidualna, - zbiorowa
Środki dydaktyczne
- kwestionariusz, tablica twierdzeń, informator
PLANOWANY PRZEBIEG LEKCJI :
TOK LEKCJI
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA
CZYNNOŚCI UCZNIA
CZAS TRWANIA
Część wstępna
-Sprawdza obecność, prosi o przygotowanie do zajęć długopisów
-Przypomina o aktywności podczas lekcji
-Przygotowują się do lekcji
5 min.
Część główna- wprowadzenie do tematu
-Mówi o zgubnym wpływie alkoholu, papierosów i środków odurzających (w tym leków i narkotyków) na nasze życie. Uświadamia o negatywnym wpływie używek
na zdrowie i organizm człowieka
- Słuchają
10 min.
Część główna
-Rozdaje uczniom listę twierdzeń i prosi o uważne przemyślenie a w rezultacie zaznaczenie przy każdym: „PRAWDA”, „FAŁSZ”
(zał1)
- Czytają, zastanawiają się nad odpowiedziami
- Zaznaczają twierdzenia
10 min.
-Odczytuje poprawne odpowiedzi i prosi o poprawienie tych, które zostały zaznaczone błędnie
- Stwierdzenia budzące wątpliwości- prosi aby wypisać na tablicy- omawiane są bardziej szczegółowo
- Słuchają
- Wprowadzają poprawki
- Wypisują wybrane hasła- omawiają z nauczycielem
-Zadają pytania
10 min.
Część główna- podsumowująca
-Mówi na czym polega mechanizm uzależnienia, dlaczego tak trudno jest przyznać się do nałogu niektórym osobom uzależnionym (zał2), rozdaje uczniom informacje o mechanizmie uzależnienia
- Słuchają
- dziękują za krótki informator
5 min.
Część końcowa- podsumowująca
- Zadaje pytanie – Czym jest uzależnienie?, dlaczego tak trudno z nim zerwać?, jak pomóc osobie uzależnionej?, gdzie szukać profesjonalnej pomocy?
- Dziękuje za aktywność w zajęciach zaangażowanym uczniom, prosi o zasunięcie krzeseł i zostawienie porządku
Odpowiadają na pytania
- Zasuwają krzesła
5 min.
(ZAŁ. 1)
PRAWDA CZY FAŁSZ ( zaznacz prawidłowe twierdzenie)
Alkohol jest środkiem uzależniającym. (prawda)
Alkoholizm jest chorobą, którą można leczyć. (prawda)
Ilość alkoholu zawarta w butelce piwa, lampce wina i kieliszku wódki jest mniej więcej taka
sama. (prawda)
Najlepiej porozmawiać z kimś na temat jego picia, gdy ten ktoś jest pijany, bo wtedy będzie z
nami szczery. (fałsz)
Mieszanie alkoholu z napojami gazowanymi przyspiesza jego działanie. (prawda)
Alkohol nie jest trawiony tak jak inne pokarmy. (prawda)
Alkoholicy piją dlatego, że maja słaby charakter ...