Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ LEKCJI PRZYRODY
KLASA VI
Temat: Co nazywamy prądem elektrycznym ?
Cel ogólny: Poznanie zjawiska elektryczności i sposobów jego wykorzystania.
Cele operacyjne:
● Uczeń potrafi – wiadomości:
- podać przykłady ciał, które można naelektryzować
- rozróżnić ciała pod względem przewodności elektrycznej
- wymienia nazwę urządzenia, w którym wytwarza się prąd elektryczny
- wymienia przykłady przewodników prądu i izolatorów
● Uczeń potrafi – umiejętności:
- buduje proste obwody elektryczne
- wyjaśnia pojęcia przewodnik i izolator
- interpretuje moc urządzeń elektrycznych jako wielkość fizyczną charakteryzującą odbiornik energii eklektycznej
POSTAWY: - rozwijanie samodzielnego myślenia
- aktywne zdobywanie wiedzy i zastosowanie jej w praktyce
- rozwijanie umiejętności pracy w grupie
- dbanie o powierzone pomoce dydaktyczne (zestawy do elektryczności)
CZAS TRWANIA: jedna godzina lekcyjna
FORMY ORGANIZACYJNE: zbiorowa, grupowa i indywidualna
TYP LEKCJI: przeznaczona na realizację nowego materiału
FORMA NAUCZANIA: lekcja w klasie
METODY NAUCZANIA: słowna - pogadanka, dyskusja, praca z tekstem,
oparta na działalności praktycznej – laboratoryjnej
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: skrawki papieru, linijka, bateria płaska, przewody, szklanki,
żarówka z obudową, kreda, jabłko, gumka, tworzywa sztuczne,
drut miedziany, szkło, ocet, sól, cukier, blaszki miedziane
i cynkowe, aluminium, wykałaczki, cytryna, styropian, rurki
plastikowe, papierowe łódeczki, szmatki wełniane, żarówka,
czajnik elektryczny, podręcznik, zeszyt ćwiczeń, karty pracy
PRZEBIEG LEKCJI
FAZA WPROWADZAJACA
1. Czynności organizacyjno - porządkowe.
2. Sprawdzenie wiadomości i pracy domowej z poprzedniej lekcji
3. Podanie tematu lekcji „Co nazywamy prądem elektrycznym ?”
Zapoznanie z celami lekcji.
4. Nauczyciel prosi, by uczniowie wykonali trzy doświadczenia: (zadanie 1 w karcie pracy)
a) potarcie linijką o ubranie lub wełnianą szmatkę i i sprawdzenia czy linijka przyciągnie
skrawki papieru
b) potarcie plastikową rurką o wełnianą szmatkę i sprawdzenie czy rurka zostanie
„przyklejona” do ściany, drzwi lub ubrania
c) włożenie do miski z wodą papierowej łódeczki tak by stała nieruchomo i przyłożenie
do niej potartej o wełnianą szmatkę rurki.
Wszystkie materiały potrzebne do wykonania tych doświadczeń zostały wcześniej rozdane przez opiekuna.
5. Następnie uczniowie dzielą się spostrzeżeniami z prowadzącym.
6. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Dlaczego skrawki papieru, łódeczka i rurka zostały
przyciągnięte przez linijkę, ścianę i rurkę? Kieruje rozmową tak, aby uczniowie podali
słowo naelektryzowane.
7. Nauczyciel wyjaśnia, skąd wzięła się nazwa elektryczność.
FAZA REALIZACYJNA
1. Nauczyciel zadaje uczniom pytania:
- Gdzie jest wytwarzany prąd elektryczny?
- W jaki sposób dociera on do naszych mieszkań?
- W jaki sposób możemy w naszych domach wytworzyć prąd elektryczny?
2. Prowadzący prezentuje baterie jako źródło prądu stałego, bezpieczne dla człowieka do wykonywania różnych rodzajów doświadczeń z prądem.
3. Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. W tym celu rozdaje karteczki w dwóch kolorach- czerwony oznacza przynależność do grupy I ...