Dodaj publikację
Autor
Alicja Wolska
Data publikacji
2014-06-24
Średnia ocena
0,00
Pobrań
37

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Zjawiska świetlne - scenariusz zajęć koła przyrodniczego.
 Pobierz (doc, 52,5 KB)

Podgląd treści


Zjawiska świetlne – scenariusz zajęć koła przyrodniczego.
Cel główny: kształcenie umiejętności rozpoznawania i opisywania zjawisk świetlnych, ustalanie praw rządzących tymi zjawiskami.
Cele dydaktyczne: Uczeń:
• potrafi zademonstrować i objaśnić zjawisko prostoliniowego rozchodzenia się światła,
• potrafi zademonstrować i objaśnić zjawisko załamania światła,
• potrafi zademonstrować i objaśnić zjawisko rozszczepienia światła białego,
• potrafi zademonstrować i objaśnić zjawisko uzyskania światła białego z mieszaniny barw,
• potrafi zademonstrować i objaśnić zjawisko wielokrotnego odbicia.
Cele wychowawcze: Uczeń:
• przejawia dociekliwość badawczą,
• starannie wykonuje polecenia, instrukcje,
• utrzymuje ład na stanowisku pracy,
• zgodnie współpracuje w grupie,
• zachowuje się bezpiecznie.
Metody:
• słowne: pogadanka, praca z tekstem,
• obserwacyjna,
• badawcza.
Formy pracy: zbiorowa, ćwiczenia w 2-osobowych grupach.
Środki dydaktyczne: instrukcje dla uczniów, materiały pomocnicze w formie komentarzy do doświadczeń, 3 kartony z bloku rysunkowego, latarka, gruba igła, nitka, kubek, moneta, pryzmat, źródło światła (projektor), karton, plastelina, czarny kartonik z wąską szczelinką, brystol, papier kolorowy, klej, nożyczki, cyrkiel, kątomierz, mikser, dwa płaskie lusterka, taśma klejąca, długopis.

Przebieg zajęć:
1. Wprowadzenie do zajęć, omówienie ich celu, przebiegu, uświadomienie uczniom, iż przygotowane na zajęciach pokazy zaprezentują i objaśnią na lekcjach.
2. Przygotowanie zespołów do pracy: porządek na stolikach, sugestie dotyczące organizacji pracy zespołu, zachowania bezpieczeństwa, wskazanie miejsca gdzie znajdują się pomoce i przyrządy do wykonania doświadczeń, rozdanie instrukcji, wyjaśnianie wątpliwości.
3. Praca w zespołach – uczniowie pracują w grupach wg, instrukcji, formułują spostrzeżenia i próbują objaśniać zjawiska.
4. Prezentacja pracy grup – pokaz doświadczeń, wspólne omówienie wyników obserwacji, objaśnienie zjawisk przez członków poszczególnych zespołów.
5. Czynności porządkowe.
INSTRUKCJE DLA GRUP
Grupa I
Jak rozchodzi się światło?
Pomoce: 3 kartony z bloku rysunkowego, latarka, gruba igła, nitka.
• Złóż razem kartony i przekłuj je przez środek igłą.
• Zagnij kartony w tych samych odległościach od ich krawędzi i ustaw na stole jeden za drugim tak, aby otwory znajdowały się na jednej linii (żeby mieć pewność, przeciągnij przez otwory nitkę i naciągnij ją).
• Na wysokości otworków ustaw latarkę i włącz ją.
• Zasłoń okna i wyłącz inne światła, patrz przez trzy otworki jednocześnie na latarkę.
Obserwacja: ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Wnioski z doświadczenia: ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Grupa II

Jak zobaczyć dno kubka, nie zaglądając do niego?

Pomoce: kubek, moneta.

• Wrzuć monetę do kubka.
• Odsuń się od niego na taka odległość, abyś już nie widział ani monety, ani dna kubka, tylko jego ściankę od wewnątrz.
• Poproś kolegę, by powoli wlewał do kubka wodę.
Obserwacja: ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Wnioski z doświadczenia: ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Grupa III

Jak zobaczyć tęczę bez słońca?

Pomoce: pryzmat, źródło światła (projektor), karton, plastelina, czarny kartonik z wąską szczelinką.

• Zrób ekran, zaginając boki kartonu, tak by ...