Dodaj publikację
Autor
Alicja Burchardt
Data publikacji
2014-06-24
Średnia ocena
0,00
Pobrań
54

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Dzień aktywności na temat pracy strażaków w oparciu o lekturę Czesława Janczarskiego "Jak Wojtek został strażakiem".
 Pobierz (doc, 881,5 KB)

Podgląd treści


DZIEŃ AKTYWNOŚCI W KLASIE I

Temat dnia: Poznajemy pracę strażaków na podstawie lektury „Jak Wojtek został strażakiem.”

Zapis w dzienniku: Wypowiedzi dzieci o pracy strażaków. Wzbogacenie słownictwa związanego z pracą strażaka. Zapoznanie z postacią św. Floriana – patrona strażaków. Słuchanie czytanej przez nauczyciela lektury „Jak Wojtek został strażakiem”. Wyróżnianie miejsca akcji i postaci. Ustalanie kolejności zdarzeń w utworze. Podpisywanie sprzętu strażackiego. Śpiewanie piosenki „Głowa, ramiona…czyli gimnastyka zucha”. Wykonanie remizy strażackiej z różnorodnych materiałów.

Cele zajęć:

• zapoznanie z pracą strażaków;
• Wzbogacanie słownictwa na temat nazw sprzętu strażackiego oraz działań strażaków;
• zapoznanie z treścią lektury „Jak Wojtek został strażakiem”
• wyodrębnianie postaci i zdarzeń w utworze literackim;
• zapoznanie z postacią św. Floriana – patrona strażaków;
• układanie zdań z rozsypanki wyrazowej;
• wdrażanie do słuchania ze zrozumieniem;
• zachęcanie do czytania książek;
• wdrażanie do współpracy w grupie;

Metody: słowna, oglądowa, działań praktycznych,
Formy: indywidualna, indywidualna zróżnicowana, zbiorowa, grupowa,

Środki dydaktyczne: egzemplarze lektury Cz. Janczarskiego „Jak Wojtek został strażakiem”, karty pracy, literówka dla każdego ucznia, plansze na temat działań wykonywanych przez strażaków, rozsypanka wyrazowa, puzzle – strażak, nagranie piosenki „Głowa, ramiona…”, portret św. Floriana, karta pracy – sprzęt strażacki,

Przebieg zajęć:
1. Wprowadzenie do zajęć – ułożenie puzzli przedstawiających strażaka i odgadnięcie tematu zajęć.
2. Zapis tematu do zeszytu.
3. Rozmowa z uczniami na temat działań podejmowanych przez strażaków.
4. Zapoznanie z postacią i krótką biografią św. Floriana oraz datą obchodów Dnia Strażaka
5. Ułożenie z rozsypanki wyrazowej zdań na temat pracy strażaków. (wklejenie do zeszytu i przepisanie zdań)
6. Nauka piosenki „Głowa, ramiona..”
7. Odczytanie hasła z Literówki: Jak Wojtek został strażakiem
8. Przeczytanie przez nauczyciela treści lektury Czesława Janczarskiego. Wyjaśnienie niezrozumiałych słów: niezabudka - niezapominajka
9. Odpowiadanie na pytania dotyczące lektury:
– Jakie osoby występują w lekturze? (Wojtek, strażacy, komendant Bonifacy, mały Henio)
– O jakiej porze roku dzieją się wszystkie zdarzenia (latem) Co na to wskazuje? (żniwa)
– O czym marzył Wojtek? (chciał zostać strażakiem)
– Jak nazywa się wieś, w której mieszkał chłopiec? (Kozie Różki)
– Kim był komendant straży pożarnej? (kowalem)
10. Gimnastyka strażaka: utrwalenie piosenki „Głowa, ramiona…”
11. Układanie planu wydarzeń na podstawie lektury (n – l zapisuje zdania na tablicy, uczniowie muszą je głośno przeczytać, a następnie ułożyć we właściwej kolejności):
– ….Marzenie Wojtka (1)
– ….Wyjście dorosłych w pole. (3)
– ….Pożar.(4)
– ….Przemiana Wojtka w Wojciecha. (7)
– ….Ratowanie małego Henia. (5)
– ….Wezwanie strażaków (6)
– ….Rozmowa z komendantem straży. (2)
12. Przepisanie 2 wybranych przez nauczyciela zdań do zeszytu.
13. Dopasowywanie nazw sprzętu strażackiego do właściwych ilustracji. (karta pracy)
14. Ewaluacja zajęć: prawda ...