Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
INDYWIDUALNY PROGRAM WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECKA NIEŚMIAŁEGO
Cel: Rozwijanie umiejętności społecznych dzieci nieśmiałych poprzez usuwanie lub minimalizowanie przyczyn nieśmiałości oraz kształcenie umiejętności radzenia sobie z nią
Imię i nazwisko dziecka.........................................................................................................................
Wiek:.........................................
Podstawy rozpoznania/diagnozy:
…............................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................
| |Przyjęte działania |
|Budowanie atmosfery bezpieczeństwa i zaufania: | |
| | |
|- podejmowanie rozmów n-la z dzieckiem na różne tematy: ulubionych zabaw, pogody, zabawek, obrazków itp. | |
|- nagradzanie i chwalenie każdego śmiałego zachowania dziecka, | |
|- zachęcanie do wspólnych gier stolikowych, | |
|- czytanie utworów literackich, w których bohaterowie przezwyciężają swoją nieśmiałość i lęk, np. „Misiulek w | |
|przedszkolu” M. Malickiej, | |
| | |
|Pomoc w znalezieniu swojego miejsca w grupie: | |
| | |
|- zabawy integrujące grupę: | |
|np. „Wykrzykiwanie imion”, Do kogo toczysz piłkę”, „O kim mówimy?”, | |
|- zachęcanie dziecka do pełnienia odpowiedzialnych funkcji w grupie: np.bycia dyżurnym, rozdawania pomocy do zajęć, | |
|kredek itp.. | |
|- tworzenie prac plastycznych w większych grupach, | |
|- prowadzenie zajęć metodą W. Sherborne, | |
| | |
|Budowanie pozytywnego obrazu własnej osoby: | |
| | |
|- rysowanie własnego portretu, prezentowanie na forum grupy, | |
|- zabawy w uzupełnianie zdań, np.: „Boje się, gdy...”, „Smucę się, gdy...”, „Złoszczę się, gdy...”, | |
|- nazywanie swoich emocji: radość, złość, smutek itp. | |
| | |
|Praca nad umiejętnością komunikowania się: | |
| | |
|- podejmowanie rozmów indywidualnych z dzieckiem na tematy bliskie, | |
|- wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć, | |
|- zapoznanie dziecka z ćwiczeniami oddechowymi pozwalającymi w razie zdenerwowania na opanowanie lęku: głęboki | |
|wdech nosem, wydech ustami (ćw. w poz. stoj.), głęboki wdech z wypukleniem klatki piersiowej i długi wydech | |
|zakończony rozluźnieniem całego ciała (ćw. w poz. leż.), dziecko siedzi ze skrzyżowanymi nogami: wdech z uniesieniem| |
|ramion, wydech z opuszczeniem ramion (ćw. w poz. siedz. i klęczącej) | |
| | |
|Aktywna współpraca z rodzicami: | |
| | |
|- przedstawienie planu indywidualnych programu oddziaływań na dziecko w trakcie pobytu w przedszkolu | |
|- informowanie rodziców dziecka o postępach dziecka – sukcesach oraz niepowodzeniach (ze szczególnym naciskiem na | |
|informowanie o pozytywnych zachowaniach dziecka); | |
|- opracowanie wraz z rodzicami „DOBRYCH RAD”, które kierować będą postępowaniem rodziców wobec dziecka w domu. | |