Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z RELIGII
W SZKOLE PODSTAWOWEJ
I ETAP EDUKACYJNY
Przedmiotowy system oceniania został opracowany na podstawie Programu nauczania religii rzymskokatolickiej w przedszkolach i szkołach zatwierdzonego przez Komisję Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski w dniu 9 czerwca 2010 (nr programu AZ-2-01/10) i jest zgodny z Rozporządzeniem MEN z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 83, poz. 562, z późn. zm.).
Ocenę z religii ustalamy w oparciu o kryteria poznawcze, kształcące i wychowawcze.
W ocenianiu z religii obowiązują poniższe zasady:
Obiektywność – zastosowanie jednolitych norm i kryteriów oceniania.
Jawność – podawanie na bieżąco wyników pracy ucznia (rodzicom na ich zapotrzebowanie lub gdy zaistnieje taka potrzeba ze strony szkoły).
Instruktywność – wskazanie na występujące braki.
Mobilizacja do dalszej pracy.
Metody kontroli i ocen:
Konwencjonalne (bieżąca kontrola, posługiwanie się książką, ćwiczenia praktyczne, prace plastyczne, obserwacja uczniów w toku ich pracy itp.).
Techniczne sposoby kontrolowania procesu dydaktycznego (kontrola i ocena przy pomocy zróżnicowanych zadań testowych).
Sposoby oceniania:
Wartościowanie gestem, słowem, mimiką, stopniem.
Elementy wchodzące w zakres oceny z religii:
Ilość i jakość prezentowanych wiadomości.
Zainteresowanie przedmiotem.
Stosunek do przedmiotu.
Pilność i systematyczność.
Umiejętność zastosowania poznanych wiadomości w życiu.
Ocenie podlegają:
Pisemne prace kontrolne i kartkówki.
Odpowiedzi ustne objęte zakresem materiału z zakresu trzech ostatnich lekcji.
Wypowiedzi w trakcie lekcji, powtórzenia itp.
Praca domowa.
Znajomość podstawowych prawd wiary, modlitw.
Prowadzenie zeszytu ucznia.
Pilność, systematyczność, umiejętności.
Postawy wskazujące na potrzebę wartościowania.
Inne formy aktywności ucznia:
praca w grupie (udział w rozmowie, prezentowanie efektów pracy zespołu),
aktywność na zajęciach lekcyjnych,
,prezentacje,
udział w konkursach.
Praktyki religijne nie podlegają ocenie.
Ocena CELUJĄCA
Wiedza – Wykazuje się umiejętnościami i wiadomościami wykraczającymi poza zakres materiału programowego. Ponadto biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami, proponując rozwiązania sytuacji związanych z życiem religijnym. Pogłębia wiadomości, uczestnicząc w zajęciach koła religijnego.
Umiejętności – uczeń wszystkie zadania na lekcjach wykonuje samodzielnie. Pomaga innym w rozwiązywaniu zadań na lekcji.
Aktywność – uczeń wyróżnia się aktywnością na lekcjach. Uczestniczy w konkursach szkolnych, międzyszkolnych.
Pilność i sumienność – Prace posiadają walor estetyczny i spełniają kryteria określone przez nauczyciela. Wzorcowo prowadzi zeszyt przedmiotowy.
Ocena BARDZO DOBRA
Wiedza –Posiada zasób wiadomości określonych w programie nauczania religii w danej klasie.
Umiejętności – uczeń samodzielnie rozwiązuje skomplikowane zadania na lekcjach.
Aktywność – uczeń zgłasza się na lekcjach. Angażuje się w różne zadania na lekcjach.
Pilność i sumienność – uczeń odrabia samodzielnie wszystkie prace domowe. Prowadzi zeszyt przedmiotowy. Prace spełniają ...