Dodaj publikację
Autor
Anna Szczurowska
Data publikacji
2014-07-14
Średnia ocena
0,00
Pobrań
50

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Lekcja z informatyki z Excela powiązana z matematyką (graniastosłupy)
 Pobierz (doc, 44,0 KB)

Podgląd treści


Przedmiot: Informatyka
Klasa : 3 gimnazjum
Dział programowy: Multimedialne źródła informacji
Temat: Zastosowanie programów informatycznych w matematyce – graniastosłupy i ostrosłupy

Cele ogólne

poznawcze:
• przypomnienie wiadomości o graniastosłupach (A)
• zastosowanie umiejętności zapisu wyrażeń algebraicznych w postaci formuły rozpoznawalnej przez komputer (B);
• poznanie sposobu rozwiązywania zadań z różnych przedmiotów za pomocą arkusza kalkulacyjnego (C i D);
praktyczne:
• konstruowanie i prawidłowe wypełnianie tabel (B i C);
• zapisywanie pliku do wyznaczonego folderu (B i C);
wychowawcze:
• koncentracja uwagi podczas wykonywania ćwiczeń;
• aktywny udział w lekcji;
• dbanie o estetykę tworzonych prac.
Środki dydaktyczne: zestaw sprzętu komputerowego oraz pomoce:
• prezentacja komputerowa przygotowana przez nauczyciel w programie PowerPoint na temat Graniastosłupów;
• arkusz kalkulacyjny przygotowany przez nauczyciela w programie Microsoft Excel dotyczący obliczania objętości i pola powierzchni graniastosłupów
• ćwiczenia do wykonania wydrukowane na kartkach dla każdego stanowiska komputerowego
Metody lekcji: praktycznego działania
Formy pracy: zbiorowa, indywidualna

Przebieg lekcji

|Ogniwa lekcji |Czynności uczniów |Czynności nauczyciela |Cele |
| | | |operacyjne|
| |docelowe |zadania dydaktyczne | | |
|Wstępna |poznanie celu lekcji |sformułowanie tematu lekcji i zapisanie go w zeszycie|wyjaśnia, co jest celem lekcji |A |
|Główna |przypomnienie wiadomości o |otworzenie prezentacji komputerowej przygotowanej |poleca uczniom otworzyć prezentację z| |
| |graniastosłupach |przez nauczyciela pt. Graniastosłupy |pulpitu i uważnie jej wysłuchać |B |
| | |krótkie omówienie prezentacji | | |
| |zastosowanie formuł w arkuszu | |podaje zadanie do wykonania w M. | |
| |kalkulacyjnym do obliczania |otwierają plik o nazwie Objętości graniastosłupów i |Excel | |
| |objętości i pól |wpisują odpowiednie formuły | | |
| |graniastosłupów | | |C |
| | |otwierają plik o nazwie Pole graniastosłupów i | | |
| |stworzenie własnego projektu |wpisują odpowiednie formuły | | |
| |pliku na obliczanie objętości | | | |
| |ostrosłupa |otwierają pusty plik i tworzą samodzielnie projekt |podaje zadanie do samodzielnego | |
| | |arkusza, który oblicza objętość ostrosłupa |wykonania | |
| | | |nadzoruje pracę uczniów | |
| | | | | |
| | | | |D |
|Końcowa |podsumowanie lekcji i |uczniowie omawiają z jakimi narzędziami zapoznali się|ocena pracy uczniów | |
| |utrwalenie wiadomości |na tej lekcji | | |
|Praca domowa |ponadpodstawowa |utworzyć projekt prezentacji o ostrosłupach |podanie zadania domowego dla chętnych| |
| | | | |C, D |