Dodaj publikację
Autor
Ewa Sumara
Data publikacji
2014-07-14
Średnia ocena
0,00
Pobrań
17

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Referat dotyczący trudności w uczeniu się.
 Pobierz (doc, 40,0 KB)

Podgląd treści


Trudności w uczeniu się matematyki

W   każdej   działalności   człowieka   mogą   pojawić   się   różne   trudności  i niepowodzenia. Trudności są naturalnym zjawiskiem towarzyszącym każdej pracy, pojawiają się one także w procesie uczenia się. Gdy trudności przerastają możliwości uczniów, są poważną przeszkodą w nauce.   Niepowodzenia  szkolne są bezpośrednim wynikiem trudności w nauce. O istnieniu trudności świadczą przede wszystkim rozbieżności między osiągnięciami uczniów a zakładanymi celami pedagogicznymi i wymaganiami szkoły.
Trudności mogą być tylko przejściowe, bądź trwałe, czasem ograniczają się do niektórych lekcji, przedmiotów a czasem ujawniają się we wszystkich niemal sytuacjach życia szkolnego. W przypadku trudności trwających dłużej powstają luki w wiadomościach i umiejętnościach. Często uniemożliwiają dalsze realizowanie programu.
Przyczyny trudności w uczeniu się mogą być różne. Większość badaczy, wśród nich także Czesław Kupisiewicz, wyodrębnia trzy zasadnicze grupy przyczyn trudności i niepowodzeń uczniów w nauce, są to:
a)     czynniki społeczno-ekonomiczne,
b)    czynniki biopsychiczne,
c)     czynniki pedagogiczne

Właściwa organizacja procesu uczenia się matematyki ma znaczenie fundamentalne i jest szczególnie ważna we wstępnym okresie nauczania, od którego w dużej mierze zależy stosunek dziecka do matematyki w okresie późniejszym. Nie jest obojętne czy dziecko na pierwszych lekcjach matematyki uczy się samodzielnego myślenia, operowania pojęciami, uczenia się ze zrozumieniem, czy też nastawi się tylko na mechaniczne wyuczenie i zdobywanie formalnych sprawności. Złe postawy wobec matematyki utrwalają się i mają bardzo niekorzystny wpływ na dalsze kształcenie dziecka. To w pierwszych latach nauki w szkole podstawowej, kształtują się w umyśle dziecka pojęcia podstawowe dla całego nauczania matematyki. Bardzo trudne – jeżeli w ogóle możliwe – jest naprawienie w klasach starszych szkód wynikających ze złego nauczania matematyki w klasach początkowych.
Matematyka jest takim przedmiotem, gdzie głównym sposobem uczenia się jest rozwiązywanie zadań. Rozwiązywanie zadania, nawet tego najłatwiejszego, wymaga wysiłku a to jest równoznaczne z pokonywaniem trudności, bowiem ze swej natury zadanie – to pewna trudność, którą dziecko ma pokonać. Trudność ta musi być na miarę możliwości dziecka. Jeżeli dziecko pokona trudność, to przy tym się rozwija, odnosi pewien sukces i jest zadowolone z siebie. Gorzej jest, jeżeli dziecko poniesie porażkę. Pojedyncza porażka po serii sukcesów jest na ogół nieszkodliwa, czasem bywa nawet korzystna dla ucznia. Powtarzanie się takich sytuacji, gdzie uczeń nie radzi sobie z zadaniami, nie wie jak ma rozwiązać lub robi to ale źle, jest dla niego stresujące i ma destruktywny wpływ na cały dalszy proces uczenia się matematyki.(por. Stucki 1994)
Pokonywanie trudności jest wpisane w proces uczenia się matematyki. Nie jest więc źle, jeżeli dziecko ucząc się matematyki napotyka ...