Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z ZAKTESU EDUKACJI PRZYRODNICZEJ
PROWADZĄCA: MAGDALENA NOWAK
Temat zajęć: „Zielone serce”
Cele:
• Kształtowanie więzi emocjonalnej z przyrodą, uwrażliwianie na jej piękno i konieczność jej poszanowania
• Rozbudzanie ciekawości poznawczej poprzez wielozmysłowe doświadczenia
• Kształtowanie właściwych postaw oraz świadomości ekologicznej
• Zapoznanie z kolejnymi etapami produkcji papieru
Metody:
• Słowna
• Pokazowa
• Czynna
Formy:
• Indywidualna
• Grupowa
Pomoce: różnego rodzaju przedmioty wykonane z drewna, opowiadanie „Skąd się wziął papier”, gazety, ilustracje do opowiadania, płyta CD z odgłosami przyrody, masa papierowa.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa typu zaczarowany worek „Oblicza papieru”. Nauczyciel prosi kolejno dzieci o wyciągnięcie z „Zaczarowanego worka” różnych przedmiotów. Zadaniem dzieci jest odgadnięcie, co łączy wszystkie te przedmioty.
2. Wysłuchanie opowiadania ilustrowanego przez nauczyciela „Skąd się wziął papier?” Łukasza Klesyka.
Pierwszymi ,,notatkami” były skały i ściany jaskiń. Pisano na nich i rysowano kamieniami lub ostro zakończonymi kośćmi zwierząt. Potem ludzie wpadli na pomysł,
że można pisać na kawałkach wysuszonej kory, na drewnianych tabliczkach, na liściach
albo … skorupkach glinianych naczyń. Podobno jeden ze starożytnych uczonych rozbił
wszystkie garnki, jakie miał w domu, bo nie mógł znaleźć żadnych innych glinianych
skorup, które nadawałyby się do zapisywania…
Potem pisano na tablicach z drewna lub z metalu. Były one jednak ciężkie, a
zapisanie jednej strony trwało bardzo długo. Wymyślono, więc gliniane tabliczki. Gdy
glina była miękka pisano na niej drewnianymi rylcami, a potem wypalano tabliczkę w
ogniu, by była twardsza i bardziej trwała.
Papirus wynaleźli starożytni Egipcjanie. Wyrabiali go z włókien rośliny, o tej
samej nazwie. Papirus przypominał nasz papier, ale można było na nim pisać tylko z
jednej strony. Był jednak bardzo sztywny, łatwo się łamał i kruszył. Nawijano, więc
papirusową książkę na dwie pałeczki, a podczas czytania odwijano. Na papirusie
pisano atramentem z wody i sadzy, który łatwo dawał się zmywać a nawet … zlizywać
językiem. Pergamin, który zastąpił papirus, to cieniutka i odpowiednio przygotowana
skóra zwierzęca. Okazał się lepszy od papirusu, bo można było na nim pisać z dwóch
stron. Można, więc było z niego robić prawdziwe książki. Papier, wyrabiany z drewna,
wynaleźli Chińczycy ok. 2000 lat temu. W 1000 lat później dotarł do Europy. Był tani,
wygodny i produkowało się go szybko. Wkrótce stał się bardzo popularny.
3. Zabawa ruchowa z elementami rzutu „Papierowa koszykówka”. Dzieci wykonują papierowe piłki z makulatury. Ćwiczenie polega na trafieniu do wyznaczonego celu.
4. Film /historyjka obrazkowa/ „Jak powstaje papier?”. Dzieci zapoznają się z poszczególnymi etapami produkcji papieru.
Pogadanka na temat potrzeby szanowania i dbania o drzewa.
CZĘŚĆ ZAJĘĆ W ...