Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz lekcji geografii w terenie
Propozycja realizacji:
- Omawiany scenariusz powinni realizować na zajęciach uczniowie ostatniej klasy gimnazjum, którzy posiadają najszerszy zakres wiadomości z geografii, ponadto celem planu dydaktycznego w klasie III jest zdobywanie wiedzy o Polsce i jej regionach.
- Zajęcia winny odbywać się w formie wycieczki terenowej.
- Środkiem transportu najlepiej żeby był rower ze względu na odległość między postojami wyznaczonymi na trasie.
- Liczba opiekunów: dwóch nauczycieli, grupa uczniów: 20 osób.
Temat: Mój region – moja mała ojczyzna.
Cele ogólne:
- Poznanie własnego regionu.
- Wykorzystanie w sposób praktyczny wiedzy i umiejętności z zakresu geografii zdobytych na III etapie edukacyjnym.
Cele operacyjne:
• kształtowanie postaw proregionalnych poprzez poznanie i popularyzowanie „małej ojczyzny” jej walorów przyrodniczych, piękna krajobrazu, historii i dziedzictwa kulturowego,
• budzenie zainteresowania szeroko rozumianą przestrzenią geograficzną (własnym regionem, terytorium Polski, Europy, świata) oraz przygotowanie do swobodnego poruszania się w niej,
• kształtowanie poczucia odpowiedzialności za swoje środowisko życia (geograficzne i społeczne), gotowości uczestniczenia w rozwiązywaniu problemów swojej społeczności,
• zachęcanie do zdobywania wiedzy regionalnej,
• rozbudzanie potrzeby kontaktu z przyrodą,
• łączenie wiedzy zdobytej na lekcjach z praktyką i rozwijanie poprzez turystykę wiedzy interdyscyplinarnej,
• budzenie patriotyzmu lokalnego,
• kształtowanie postaw tolerancji i szacunku dla ludzi i dorobku innych regionów w Polsce,
• rozwijanie umiejętności wykorzystywania Internetu zarówno dla zdobywania informacji, jak i prezentowania własnych osiągnięć,
• kształtowanie współodpowiedzialności za środowisko naturalne,
• ćwiczenie umiejętności orientowania się w terenie,
• rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów,
• opisywanie i wyjaśnianie zjawisk i procesów jakie zachodzą między elementami środowiska przyrodniczego,
• rozwijanie samodzielności uczniów w badaniach i obserwacjach terenowych,
• rozwijanie umiejętności pracy w grupie.
Zapis w podstawie programowej:
1.9. Uczeń projektuje i opisuje trasy podróży na podstawie map turystycznych, topograficznych i samochodowych.
4.1. Uczeń charakteryzuje, na podstawie map różnej treści, położenie własnego regionu w Polsce.
6.8 Uczeń wykazuje konieczność ochrony środowiska przyrodniczego i kulturowego w Polsce; wymienia formy jego ochrony, proponuje konkretne działania na rzecz jego ochrony we własnym regionie.
3.7. Uczeń posługuje się ze zrozumieniem pojęciem wietrzenia i erozji; przedstawia rzeźbotwórczą rolę wód płynących.
3.8. Uczeń rozpoznaje i opisuje w terenie formy rzeźby powstałe w wyniku działania czynników rzeźbotwórczych.
Metody pracy:
- obserwacja bezpośrednia,
- praca z mapą turystyczną, topograficzną,
- ćwiczenia polegające na uzupełnianiu kart pracy przygotowanych przez nauczyciela
- badawcze: wykonywanie pomiarów, obliczeń,
- pogadanka.
Formy pracy:
- praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
- karty pracy zawierające instrukcje do przeprowadzenia obserwacji i obliczeń,
- plan gminy Opatówek,
- notatniki, ołówki, flamastry, sznurek do zaznaczania obszaru, na którym uczniowie dokonują pomiarów i obliczeń,
- przyrządy mierzące składniki pogody,
- przewodnik do oznaczania roślin ...