Dodaj publikację
Autor
Anna Makowska
Data publikacji
2014-08-11
Średnia ocena
0,00
Pobrań
28

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Konspekt jest przeznaczony do przeprowadzenia lekcji przyrody w klasie VI do serii Tajemnice przyrody.
 Pobierz (doc, 45,0 KB)

Podgląd treści


Przedmiot: przyroda
Typ szkoły: Szkoła Podstawowa
Klasa: VI
Data:

KONSPEKT

Temat: Poznajemy strefę pustyń gorących.

1. Cele nauczania:

CEL OGÓLNY:
Przekazanie wiadomości dotyczących klimatu, krajobrazu oraz roślin i zwierząt charakterystycznych dla strefy pustyń gorących.

CELE SZCZEGÓŁOWE:
Uczeń:
- wie jakie warunki panują na pustyni
- potrafi odczytać diagram klimatyczny i na jego podstawie omówić klimat pustyni
- zna rodzaje pustyń
- potrafi wymienić gatunki roślin i zwierząt pustynnych i wie jak one przystosowują się do swoich warunków życia

2. Zasady nauczania:

MATERIAŁY DYDAKTYCZNE:
- animacja przedstawiająca warunki życia w strefie pustyń gorących, multimedialna mapka prezentująca występowanie pustyń na świecie, prezentacja PowerPoint ilustrująca rośliny i zwierzęta typowe dla omawianego krajobrazu, mapa fizyczna świata, karty pracy ucznia zawierające wykresy klimatyczne dwóch miejscowości położonych na obszarze pustyń w Afryce, zeszyt ćwiczeń
METODY:
- praktyczna – ćwiczenia uczniowskie (uzupełnianie kart pracy ucznia)
- elementy wykładu
- aktywizująca: burza mózgów i gra dydaktyczna
- oglądowa (film i pokaz slajdów)
FORMY PRACY:
- jednolita grupowa (w parach)
- indywidualna
-
PRZEBIEG LEKCJI:

I. Faza przygotowawcza:
Przypomnienie wiadomości z ostatniej lekcji, na której mowa była o sawannach. Przypomnienie i pokazanie na mapie położenia i klimatu tej strefy. Omówienie charakterystycznych roślin i zwierząt.

II. Faza realizacyjna:
1. Zaprezentowanie przeźroczy z krajobrazem pustynnym; uczniowie na zasadzie "burzy mózgów" podają skojarzenia ze słowem pustynia.
2. Wyjaśnienie pojęcia – pustynia oraz zaprezentowanie uczniom położenia pustyń na świecie na multimedialnej mapce.
3. Wykonanie przez uczniów ćwiczenia nr 1. s.56 „Zeszyt ćwiczeń”.
4. Podział klasy na grupy (pary). Rozdanie kart pracy - diagramów klimatycznych:
a) diagram klimatyczny temperatury i opadów (Quallen 347 m.n.p.m.)
b) diagram klimatyczny temperatury i opadów (Keetmanshoop 1004 m.n.p.m.)

Na podstawie tych diagramów uczniowie w parach uzupełniają kartę pracy nr 1 – odczytują temperaturę i opady dla wskazanych miejscowości a następnie udzielają odpowiedzi na podane pytania.

TABELA 1

|miesiąc |temperatura | opady |
|Styczeń | | |
|Luty | | |
|Marzec | | |
|Kwiecień | | |
|Maj | | |
|Czerwiec | | |
|Lipiec | | |
|Sierpień | | |
|Wrzesień | | |
|Październik | | |
|Listopad | | |
|Grudzień | | |

Pytania:
➢ Podaj nazwę miesiąca, w którym jest najbardziej gorąco ...................................................
➢ Podaj nazwę miesiąca, w którym jest najchłodniej .............................................................
➢ Oblicz roczną amplitudę temperatury powietrza i zapisz jej wartość ..................................
.....................................................................................................................................................
5. Omówienie krajobrazu i rodzaju pustyń. Wyjaśnienie pojęć: wydmy, barchany, uedy.
6. Wykonanie przez uczniów ćwiczenia nr 2 s. 56 „Zeszyt ćwiczeń”.
7. Omówienie gatunków zwierząt i roślin występujących na pustyni oraz ich przystosowania do trudnych warunków życia. Zaprezentowanie animacji multimedialnej dotyczącej strefy pustyń gorących oraz prezentacji przedstawiającej zwierzęta i rośliny charakterystyczne dla tych stref.
8. Wykonanie ćwiczenia 4 s. 54 „Zeszyt ćwiczeń” przez uczniów.
9. Praca w parach: dopasowanie roślin ...