Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Przedmiot: przyroda
Typ szkoły: Szkła Podstawowa
Klasa: IV
Data:.
KONSPEKT
Temat: Poznajemy wodne środowisko życia.
1. Cele nauczania:
CEL OGÓLNY:
Interpretowanie zjawisk przyrodniczych i kształcenie postawy zgodnej współpracy w grupie.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
Uczeń:
– klasyfikuje zasoby wody Ziemi
– podaje przykłady organizmów żyjących w środowisku wodnym
– pokazuje na globusie położenie zbiorników wód słonych i słodkich
– porównuje ilość wody słonej i słodkiej na Ziemi
2. Zasady nauczania:
MATERIAŁY DYDAKTYCZNE:
1. globusy, film na płycie dołączonej do podręcznika pt.: ,,Wodne środowisko życia”
METODY:
- gra dydaktyczna
- praktyczna – ćwiczenia uczniowskie
- rozmowa kierowana
FORMY PRACY:
Praca zbiorowa jednolita:
- praca w grupach (w parach)
- praca z całą klasą
3. Tok lekcji:
2. Czynności organizacyjne
Sprawdzenie obecności, podanie tematu lekcji.
3. Faza realizacyjna.
1. Wykorzystując globusy uczniowie w parach wykonują następujące zadania:
➢ Na podstawie globusa oceńcie wielkość obszarów wodnych w porównaniu z obszarami lądowymi. Których jest więcej?
➢ Na podstawie rysunku 3 w podręczniku (s.172) sformułujcie wnioski dotyczące wielkości środowiska wód słodkich i środowiska wód słonych na Ziemi.
4. Prezentacja pracy grupowej przez przedstawicieli poszczególnych zespołów.
5. Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela:
➢ Jaka woda – słodka czy słona- ma większe znaczenie dla człowieka?
➢ Skoro woda słodka ma większe znaczenie dla człowieka, a jest jej tak mało, to należy o nią dbać i oszczędzać. Jakie znacie sposoby oszczędzania wody?
6. Prezentacja filmu z płyty dołączonej do podręcznika pt.: ,,Wodne środowisko życia”
6. Wykonanie ćwiczeń 1,2, i 3 s.55 z ,,Zeszytu ćwiczeń część 2”.
4. Podsumowanie.
Gra dydaktyczna. Zasady zabawy są podobne jak w grze w ,,kółko i krzyżyk”, dwie wybrane osoby na tablicy starają się jako pierwsze ułożyć swój znaczek w jednej linii, nie ma znaczenia czy linia ta będzie prosta czy po skosie. Postawienie znaczka musi być poprzedzone udzieleniem poprawnej odpowiedzi na zadane pytanie. W przypadku udzielenia odpowiedzi błędnej ruch gracza przepada na korzyść przeciwnika. Wygrywa ta osoba która jako pierwsza skreśli swoje znaczki w jednej linii.
Grę można ponowić dla kolejnej, chętnej do wzięcia w niej udziału pary uczniów.
1 2 3
4 5 6
7 8 9
Pytania do zabawy:
1) W jaki ogólny sposób dzielimy środowisko wodne?
2) Jaką powierzchnię Ziemi pokrywa woda?
3) Jakie znaczenie ma woda?
4) W jakiej części woda wchodzi w skład ciała człowieka?
5) Jaką część wszystkich zasobów wody stanowią wody słone?
6) Jaką część wszystkich zasobów wody stanowią wody słodkie?
7) Jaka część wody słodkiej zgromadzona jest w lodowcach?
8) Wymień typowe zwierzęta wodne.
9) Co jest zaliczane do ...