Dodaj publikację
Autor
Ilona Ruda
Data publikacji
2014-08-25
Średnia ocena
0,00
Pobrań
46

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz przeznaczony jest dla uczniów klasy II szkoły podstawowej - "Z pogodą za pan brat". Wzbogaca on wiedzę uczniów związaną ze zjawiskami atmosferycznymi. Polecany do realizacji na zajęciach z edukacji przyrodniczej. Opracowanie: Ilona Ruda i Marta Węcławek.
 Pobierz (doc, 626,5 KB)

Podgląd treści


`SCENARIUSZ ZAJĘĆ W KLASIE II

Temat zajęć: Z pogodą za pan brat…

Założenia programowe:
- pod kierunkiem nauczyciela korzysta z podręczników i zeszytów ćwiczeń oraz innych środków dydaktycznych;
- dobiera właściwe formy komunikowania się w różnych sytuacjach społecznych;
- dodaje i odejmuje liczby w zakresie 100 (…);
- uczestniczy w rozmowach: zadaje pytania, udziela odpowiedzi i prezentuje własne zdanie;
- wyjaśnia zależność zjawisk przyrody od pór roku;

Cele ogólne – kierunkowe :

- wszechstronny rozwój dziecka zakresie mówienia, czytania i liczenia
- poznawanie środowiska naturalnego z otoczenia dziecka

SZCZEGÓŁOWE CELE OPERACYJNE (założone):

SFERA POZNAWCZA:
1. nowe pojęcia i wiadomości:
1.1 eduk. przyrodnicza – wymieni symbole oznaczające pogodę

SFERA INSTRUMENTALNA:
2. nowe umiejętności
2.1 eduk. przyrodnicza - przedstawia prognozę pogody za pomocą symboli
2.2 eduk. przyrodnicza - dobierze odpowiedni strój do panujących warunków atmosferycznych
3. utrwalane umiejętności (pierwszoplanowe):
3.1. eduk. matematyczna – sprawnie dodaje i odejmuje w zakresie 10;
3.2 eduk. przyrodnicza – wypowiada się na temat elementów pogody
3.3 eduk. polonistyczna – wypowiada się na podstawie obserwacji i własnych doświadczeń
3.4 eduk. polonistyczna – wyjaśni znaczenie przysłów o pogodzie

SFERA WYCHOWAWCZA (wyrażanie sądów, ocen, przejawianie konkretnych zachowań)
4. utrwalane (pierwszoplanowe) –
4.1 uważnie słucha wypowiedzi i korzysta z przekazywanych informacji

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

- symbole pogody
- podpisy symboli pogody
- worek
- ubrania z różnych pór roku
- mapka Polski + symbole
- porozcinane ilustracje związane z pogodą

PLAN REALIZACJI ZAŁOŻEŃ

| | | |
|Formy organizacyjne |Wyszczególnienie (treści, czynności nauczyciela, środki dydaktyczne, |Uwagi (ścieżki treściowe, przejawy wybranych |
|zajęć (ewent. czas |zwłaszcza pytania i polecenia szczegółowe w kształtowaniu nowych |zjawisk procesów, realizacji celów itp.) |
|trwania) |pojęć i umiejętności) | |
| | | |
|Praca zbiorowa jednolita|1. Przywitanie w kręgu |- nauczyciel wita się z dziećmi |
| | | |
|(3 minuty) |Wspólne przywitanie z dziećmi. Nauczyciel wypowiada słowa: „Puszczam | |
| |iskierkę w krąg niechaj wróci do mych rąk. Cześć wszystkim”. | |
| | | |
|Praca zbiorowa jednolita|2. Wprowadzenie do tematu – „burza mózgów” związana z pojęciem pogoda |Cel: 3.3 |
|(6 minut) | | |
| |Nauczyciel pisze na tablicy słowo pogoda i pyta dzieci z czym im się |- nauczyciel pisze na tablicy słowo pogoda i |
| |to słowo kojarzy (swoje pomysły dzieci zapisują na samoprzylepnych |pyta o skojarzenia uczniów |
| |kartkach) | |
| | | |
| |Uczniowie przepisują swoje pomysły do zeszytu | |
| | | |
|Praca zbiorowa jednolita|3. Rozmowa na temat pogody na podstawie obserwacji podczas drogi do |Cel: 3.3 |
|(4 minuty) |szkoły i spostrzeżeń z życia codziennego | |
| | |- nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące|
| |Nauczyciel pyta uczniów jaka jest dzisiaj pogoda? Czy pamiętają jaka |pogody w odpowiednich dniach |
| |pogoda towarzyszyła im podczas rozpoczęcia roku szkolnego i podczas | |
| |wczorajszego spaceru po okolicy? Jaka pogoda była w czasie wakacji ...