Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz zajęć logopedycznych w przedszkolu
Temat : Doskonalenie i utrwalenie poprawnej wymowy głoski cz w wyrazach
Cel główny:
utrwalenie poprawnej artykulacji głoski cz w nagłosie, wygłosie i śródgłosie wyrazów
Cele szczegółowe:
usprawnianie motoryki narządów mowy
kontrolowanie prawidłowego wdechu nosem i wydechu ustami
nabywanie umiejętności oddychania dolno żebrowo-przeponowego
wzbogacenie słownictwa
usprawnienie percepcji słuchowej i słuchu fonematycznego
usprawnienie koncentracji uwagi i pamięci
Metody:
wzrokowa
słuchowa
naśladowcza
ćwiczeń praktycznych
P. Dennisona
Formy pracy:
indywidualna
Pomoce:
Lustro, karta pracy z narysowanymi drzwiami i wzorami kluczy( zał. nr 1), szablony kluczy w pudełku, karta z zadaniami (zał. nr 1A) karta pracy z trasami pociągów (zał. nr 2), pisaki, karta pracy z obrazkami wyrazów zawierających w nazwie głoskę cz (zał. nr 3), karta pracy z zagadkami( zał. nr 4), obrazki do układania rymów (zał. nr 5)
Przywitanie
Zapoznanie z tematem zajęć
Część wstępna
Ćwiczenia oddechowe:
pozycja leżąca na plecach, nogi i ręce rozluźnione, dłoń spoczywa na brzuchu. Mocny wdech nosem i powolny wydech ustami
zabawa „Mecz” – kierowanie wydychanym strumieniem powietrza piłeczki pingpongowej do bramki z klocków
puszczanie mydlanych baniek
Ćwiczenia słuchowe – naśladowanie:
Kotek miauczy – miau, miau, miau
Piesek szczeka – chau, chau, chau
Rączka klapie - klap, klap, klap
Kaczka człapie – człap, człap, człap
„Klucze do zadań”- ćwiczenia narządów mowy
Dziecko otrzymuje w pudełku szablony różnych kluczy. Jego zadaniem jest dopasowywanie kluczy do wzorów znajdujących się na drzwiach na karcie pracy. Za każdorazowym połączeniem szablonu klucza ze wzorem na drzwiach, dziecko otwiera drzwi, a logopeda odczytuje ćwiczenie do wykonania:
wymawiaj na przemian głoski a-o przy maksymalnym oddaleniu od siebie wargi górnej i dolnej
dotknij czubkiem języka nos
wymawiaj głoskę i przy maksymalnym oddaleniu od siebie kącików ust i przechodź do głoski u zbliżając kąciki ust
przeciskaj język pomiędzy mocno zbliżonymi zębami
masuj brzegi języka tylnymi zębami
pokaż jak potrafisz cmokać
ssij na przemian dolna i górna wargę
namaluj kropki czubkiem języka na swoim podniebieniu (buzia szeroko otwarta)
policz czubkiem języka dolne i górne zęby od wewnątrz
naśladuj kląskając bieg konia
Część zasadnicza
Przypomnienie i demonstracja prawidłowego układu warg i języka przy artykulacji głoski cz
Zabawa artykulacyjno-rytmizująca „Dokąd jadą pociągi”
Dziecko otrzymuje kartę pracy z narysowanymi trasami pociągów jadących w góry (czerwony pociąg), nad morze (niebieski pociąg) i nad jezioro (żółty pociąg). Zadaniem dziecka jest namalowanie pisakiem trasy każdego pociągu, a podczas rysowania trasy naśladowanie odgłosu jadącego pociągu poprzez wypowiadanie sylab z głoską cz w różnym rytmie np.
cza cza, cza cza, cza cza;(2)
czu czu czu, czu czu ...