Dodaj publikację
Autor
Anna Grzelak
Data publikacji
2014-09-08
Średnia ocena
0,00
Pobrań
25

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Bogactwo metod i form pracy w świetlicy szkolnej.
 Pobierz (docx, 4,1 MB)

Podgląd treści

„Bogactwo metod i form pracy w świetlicy szkolnej”

Poradnik dla nauczycieli pracujących w świetlicy szkolnej

Opracowała

mgr Anna Grzelak

nauczyciel świetlicy

w Zespole Szkół nr 7 im. Komisji Edukacji Narodowej w Toruniu

Toruń, 2014r.

Świetlica szkolna to bardzo ważne miejsce w szkole ze względu na fakt, iż głównie uczęszczają do niej najmłodsi uczniowie. Bardzo często zdarza się tak, że dzieci spędzają tu czas przed lekcjami oraz po zajęciach w klasie. Świetlica więc powinna wypełniać poważną część zadań dydaktycznych, opiekuńczych i wychowawczych. Działania nauczycieli powinny przybierać bardzo różnorodne formy zajęć. Świetlica to miejsce, gdzie nauczyciel może wykazać się swoją inwencją w wielu dziedzinach. Tu jest miejsce dla pedagogów pasjonatów, którzy swoją pasją mają szansę zarazić młode pokolenie. Dzieci uwielbiają nauczycieli z pasją, lubią słuchać, próbować swoich sił w nowych, nieznanych lub mało znanych im dziedzinach. Podczas zajęć w świetlicy można wprowadzić uczniów w świat sztuki, rozwinąć ich zainteresowania artystyczne, a nawet kulinarne. Nie wyczerpię tutaj tematu wszystkich form zajęć, które można zastosować w świetlicy, gdyż jest ich bardzo wiele i to od nauczyciela zależy, jakie nowe zajęcia chciałby realizować.

Zajęcia w świetlicy można podzielić na kilka grup:

zajęcia artystyczne,

zajęcia ruchowe,

zajęcia z zakresu żywego słowa,

zajęcia ekologiczno – przyrodnicze,

zajęcia rozwijające umiejętności matematyczne,

wycieczki integracyjno – edukacyjne,

wyjścia do ciekawych miejsc.

Zajęcia artystyczne

„Sztuka jest ciepłym wiatrem,

od którego śniegi topnieją”.

Konstanty Ildefons Gałczyński

Od sztuki topnieją nie tylko śniegi, topnieją również ludzkie serca, gdy oczy patrzą na niepowtarzalne i szczere dzieła wykonane przez dzieci.

Praca artystyczna z dziećmi jest jedną z form wychowania estetycznego. Kształtuje i rozwija wrażliwość na piękno oraz kształci smak artystyczny przez poznawanie dzieł sztuki. Równocześnie sztuka pobudza wyobraźnię, wyzwala inicjatywę twórczą, kształtuje osobowość oraz wzbogaca przeżycia. Ponadto rozszerza horyzonty myślowe i rozbudza potrzebę kontaktu z dziełami sztuki.

„Człowiek twórczy artystycznie i wrażliwy na sztukę nigdy nie będzie złym człowiekiem” - J. Garbaczewska – psycholog. Obcowanie ze sztuką niweluje zbędne napięcia i stanowi odskocznię od chaosu i pośpiechu życia codziennego. Sztuka jest terapią dla dzieci mających trudności w koncentracji, wycisza, skłania do refleksji, przywraca wiarę we własne możliwości, a przy tym sprawia dzieciom ogromną przyjemność. Zajęcia artystyczne mają służyć stwarzaniu swobodnej, twórczej atmosfery, wzbogacaniu przeżyć dziecka, odkrywaniu własnych możliwości i umiejętności wyrażania siebie.

Celem nadrzędnym zajęć artystycznych jest:

wprowadzanie dziecka w świat wartości estetycznych,

budowanie dziecięcej wiedzy o świecie sztuki,

rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń i wypowiadania się poprzez sztukę,

wspomaganie dziecka w rozwijaniu uzdolnień,

kształtowanie odporności emocjonalnej – pokonywanie lęków ...