Dodaj publikację
Autor
Ilona Ruda
Data publikacji
2014-09-29
Średnia ocena
0,00
Pobrań
59

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz dla dzieci 6-letnich wprowadzający ich w świat wartości poprzez zabawę. Dzięki temu uczą się one odróżniania dobra od zła oraz pozwalają na odpowiednie uhierarchizowanie według własnych potrzeb i upodobań.
 Pobierz (pdf, 727,9 KB)

Podgląd treści

SCENARIUSZ ZAJĘĆ W PRZEDSZKOLU W GRUPIE DZIECI 6-LETNICH




Temat: Podróż ku wartościom

Założenia programowe:
- przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w zabawach i w
sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych
- uczestniczy w zajęciach ruchowych, w zabawach i grach w ogrodzie przedszkolnym (…)

Zapis w dzienniku lekcyjnym klasy: Rozmowa na temat wartości- tworzenie pociągu wartości.
Samodzielne doświadczenia dzieci – jakie wartości cenią dzieci, a jakie odrzucają? Wybór postaw
charakteryzujących wartości innych dzieci zgodnie z własnym uznaniem- zakreślenie odpowiedniego
obrazka

Cele ogólne – kierunkowe

- budowanie systemu, wartości, w tym wychowanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest

dobre, a co złe

SZCZEGÓŁOWE CELE OPERACYJNE (założone):



1.SFERA INSTRUMENTALNA:
1.1 wymienia przykłady wartości obecnych w życiu człowieka
1.2 wymienia wartości najcenniejsze w życiu człowieka

2. SFERA WYCHOWAWCZA:
2.1 strukturyzuje, poprzez przyklejanie symboli wartości do odpowiednich wagoników i przydzielanie
naklejek znane i cenione
2.2 manipuluje otrzymanymi przedmiotami
2.3 stosuje się do poleceń nauczyciela

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

-pociąg wartości

- słoneczka wartości

- nazwy wartości

- ceny

- litrowy słoik
-kilogram ryżu

- piłeczki pingpongowe

-szklanka

- jajko
-woda
- sól
- łyżka










Formy
organizacyjne
zajęć (ewent.
czas trwania)

Praca zbiorowa
jednolita,
zajęcia
zorganizowane
(5 minut)


Praca zbiorowa
zróżnicowana,
zajęcia
zorganizowane
( 15 minut)

PLAN REALIZACJI ZAŁOŻEŃ

Wyszczególnienie (treści, czynności nauczyciela,
środki dydaktyczne, zwłaszcza pytania i polecenia
szczegółowe w kształtowaniu nowych pojęć i
umiejętności)

1. Rozmowa z dziećmi


Nauczyciel rozmawia z dziećmi o wartościach, które
już znają. Zadaje dzieciom pytania?

Czy pamiętacie wartości o których już dużo
mówiliśmy na naszych zajęciach?
Wymieńcie znane wam wartości?
Które wartości waszym zdaniem są ważne?
Czy warto przestrzegać wartości? (wolicie być
pomocni, koleżeńscy mieć przyjaciół kochać innych,
czy jest to wam niepotrzebne?)

2. Pociąg wartości


Każde dziecko otrzymuje słoneczko wartości
(słoneczko, którego promykami są obrazki
symbolizujące poszczególne wartości np. szczęście-
uśmiechnięta twarz, koniczyna; miłość- serce;
sprawiedliwość- waga;
Nauczyciel pyta dzieci który obrazek jego zdaniem
symbolizuje miłość, przyjaźń- za każdym razem
nauczyciel omawia z dziećmi obrazek, a następnie
zadaniem przedszkolaka jest odczepić omawianą
ilustrację (obrazki są przyczepione na rzepy) i
umieścić ją w odpowiednim wagonie; na tablicy
wisi lokomotywa z siedmioma wagonikami, jeśli
dziecko uważa iż dana wartość jest ważna i sam jej
doświadcza oraz okazuje ją innym umieszcza w
pierwszym wagonie, im wartość mniej ważna to
ilustracja znajduje się w dalszych wagonach- 2,3,4)
(Załącznik nr 1, 2)


Praca
indywidualna
jednolita, zajęcia
zorganizowane
(10 minut)

3. Słoik czasu

Każde dziecko otrzymuje litrowy słój z napisem 24
godziny, sześć piłeczek pingpongowych ...