Dodaj publikację
Autor
Agnieszka Surmiak
Data publikacji
2014-10-06
Średnia ocena
0,00
Pobrań
226

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Kontrakt klasowy na dobry początek roku szkolnego w klasie czwartej szkoły podstawowej.
 Pobierz (docx, 18,9 KB)

Podgląd treści

ZAJĘCIA Z WYCHOWAWCĄ

Temat: Kontrakt klasowy.

Cele lekcji:

- kształtowanie umiejętności tworzenia zasad zachowania się uczniów w szkole (wypracowanie kontraktu klasowego)

- kształtowanie umiejętności bycia świadomym współodpowiedzialności za bezpieczeństwo w szkole

Formy pracy:

- praca z całą klasą,

- praca w grupach.

Metody pracy:

- burza mózgów,

- dyskusja.

I Część wstępna:

- powitanie, sprawdzenie obecności, usprawiedliwienia,

II Część właściwa:

Czynności nauczyciela

Na dzisiejszej lekcji spróbujemy ustalić kilka zasad, których powinniśmy przestrzegać, aby czuć się w szkole bezpiecznie i aby relacje pomiędzy wami i mną były jak najlepsze.

Na całym świecie dzieci mają trzy podstawowe prawa: prawo do bezpieczeństwa, szacunku i nauki.

Spróbujcie odgadnąć, co kryje się pod pojęciami:

Prawo do szacunku

Prawo do bezpieczeństwa

Prawo do nauki

Zapis na tablicy. Nauczyciel dzieli klasę na grupy i rozdaje kartki.

Co to znaczy prawo do szacunku?

Pomysły uczniów nauczyciel zapisuje na tablicy

Spróbujmy ustalić pierwsze dwie zasady obowiązujące nas wszystkich.

Naprowadzanie uczniów na zdania:

Słuchamy i szanujemy się wzajemnie

Dbamy o kulturę słowa

Zapis na kartce.

Co to znaczy prawo do bezpieczeństwa?

Pomysły uczniów nauczyciel zapisuje na tablicy

Jakie konsekwencje ponosi uczeń, jeżeli wda się w bójkę?

Za co jeszcze można dostać punkty ujemne?

Spróbujmy więc zapisać kolejne dwie zasady:

Naprowadzanie na zdania:

Przestrzegamy regulaminów

Mówimy prawdę

Co to znaczy prawo do nauki?

Pomysły uczniów nauczyciel zapisuje na tablicy

A więc macie prawo również zgłaszać swoje potrzeby.

Zgłaszamy swoje potrzeby

Powstało nam pięć zasad kontraktu. Co zatem znaczy to słowo „kontrakt”?

Ja również będę przestrzegać tych zasad.

Ustosunkowanie się nauczyciela do punktów kontraktu.

(np. kiedy ja mówię, wy słuchacie, kiedy mówi Ania, albo Ola to ja i pozostali też słuchają, nie wyśmiewam, staram się zrozumieć, nie obgaduję, dotrzymuję tajemnicy itp.)

Nie obrażam nikogo, nie przezywam (itp.)

Stosuję się do WSO, oceniam sprawiedliwie, jestem konsekwentna, przestrzegam terminów (itp.)

Nie kłamię was, dotrzymuję słowa (itp.)

Też mam swoje potrzeby (zjeść śniadanie, gdy jest przerwa, porozmawiać z uczniem, rodzicem, czy nauczycielem na osobności (itp.)

Czy zgadzacie się, aby ten kontrakt obowiązywał w naszej klasie?

Pod kontraktem powinniśmy złożyć swoje podpisy

Nauczyciel wiesza kontrakt w widocznym miejscu

Czynności uczniów

Słuchają

Burza mózgów

- słucham i jestem słuchany

- moje zdanie jest ważne dla innych

- zwracamy się do siebie po imieniu

- mam prawo do swojego zdania bez obrażania innych

- szanuję rzeczy swoje i innych (itp.)

- wiem, że jeżeli ktoś mnie skrzywdzi, poniesie konsekwencje

- mam oparcie u wychowawcy i innych nauczycieli (itp.)

Dyskusja

Punkty ujemne

Wulgaryzmy, nieodpowiedni stosunek do nauczyciela (itp.)

- jestem aktywny

- biorę udział w ...