Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
ZAJĘCIA Z WYCHOWAWCĄ
Temat: Kontrakt klasowy.
Cele lekcji:
- kształtowanie umiejętności tworzenia zasad zachowania się uczniów w szkole (wypracowanie kontraktu klasowego)
- kształtowanie umiejętności bycia świadomym współodpowiedzialności za bezpieczeństwo w szkole
Formy pracy:
- praca z całą klasą,
- praca w grupach.
Metody pracy:
- burza mózgów,
- dyskusja.
I Część wstępna:
- powitanie, sprawdzenie obecności, usprawiedliwienia,
II Część właściwa:
Czynności nauczyciela
Na dzisiejszej lekcji spróbujemy ustalić kilka zasad, których powinniśmy przestrzegać, aby czuć się w szkole bezpiecznie i aby relacje pomiędzy wami i mną były jak najlepsze.
Na całym świecie dzieci mają trzy podstawowe prawa: prawo do bezpieczeństwa, szacunku i nauki.
Spróbujcie odgadnąć, co kryje się pod pojęciami:
Prawo do szacunku
Prawo do bezpieczeństwa
Prawo do nauki
Zapis na tablicy. Nauczyciel dzieli klasę na grupy i rozdaje kartki.
Co to znaczy prawo do szacunku?
Pomysły uczniów nauczyciel zapisuje na tablicy
Spróbujmy ustalić pierwsze dwie zasady obowiązujące nas wszystkich.
Naprowadzanie uczniów na zdania:
Słuchamy i szanujemy się wzajemnie
Dbamy o kulturę słowa
Zapis na kartce.
Co to znaczy prawo do bezpieczeństwa?
Pomysły uczniów nauczyciel zapisuje na tablicy
Jakie konsekwencje ponosi uczeń, jeżeli wda się w bójkę?
Za co jeszcze można dostać punkty ujemne?
Spróbujmy więc zapisać kolejne dwie zasady:
Naprowadzanie na zdania:
Przestrzegamy regulaminów
Mówimy prawdę
Co to znaczy prawo do nauki?
Pomysły uczniów nauczyciel zapisuje na tablicy
A więc macie prawo również zgłaszać swoje potrzeby.
Zgłaszamy swoje potrzeby
Powstało nam pięć zasad kontraktu. Co zatem znaczy to słowo „kontrakt”?
Ja również będę przestrzegać tych zasad.
Ustosunkowanie się nauczyciela do punktów kontraktu.
(np. kiedy ja mówię, wy słuchacie, kiedy mówi Ania, albo Ola to ja i pozostali też słuchają, nie wyśmiewam, staram się zrozumieć, nie obgaduję, dotrzymuję tajemnicy itp.)
Nie obrażam nikogo, nie przezywam (itp.)
Stosuję się do WSO, oceniam sprawiedliwie, jestem konsekwentna, przestrzegam terminów (itp.)
Nie kłamię was, dotrzymuję słowa (itp.)
Też mam swoje potrzeby (zjeść śniadanie, gdy jest przerwa, porozmawiać z uczniem, rodzicem, czy nauczycielem na osobności (itp.)
Czy zgadzacie się, aby ten kontrakt obowiązywał w naszej klasie?
Pod kontraktem powinniśmy złożyć swoje podpisy
Nauczyciel wiesza kontrakt w widocznym miejscu
Czynności uczniów
Słuchają
Burza mózgów
- słucham i jestem słuchany
- moje zdanie jest ważne dla innych
- zwracamy się do siebie po imieniu
- mam prawo do swojego zdania bez obrażania innych
- szanuję rzeczy swoje i innych (itp.)
- wiem, że jeżeli ktoś mnie skrzywdzi, poniesie konsekwencje
- mam oparcie u wychowawcy i innych nauczycieli (itp.)
Dyskusja
Punkty ujemne
Wulgaryzmy, nieodpowiedni stosunek do nauczyciela (itp.)
- jestem aktywny
- biorę udział w ...