Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Adaptacja dziecka w przedszkolu i szkole
Jest niewielu dorosłych, którzy nie wspominają swoich pierwszych dni w szkole. Dla każdego z nas, było to wydarzenie wysokiej rangi zapisujące się trwale w naszych umysłach. Dlatego też, dobra adaptacja, warunkuje prawidłowy start dziecka w szkole i przedszkolu, a zarazem jest podstawą do miłych wspomnień w przyszłości.
Adaptacja jest to proces optymalnego przystosowania do nowych warunków, regulacja relacji z otoczeniem, przyswojenie sobie nowych informacji i schematów i włączenia ich w swoje funkcjonowanie. Uczeń dobrze adoptujący się powinien stopniowo poznawać nowe środowisko, uczyć się czynności i zadań związanych z funkcjonowaniem w nim i aktywnie pokonywać trudności , jakie mogą pojawiać się na jego drodze.Proces adaptacji, może być długotrwały i trudny, w związku z małą odpornością emocjonalną dziecka i nagłą zmiennością jego nastrojów, a także silnych reakcji na różnorodne bodźce docierające z zewnątrz.
Przyczyn problemów adaptacyjnych jest bardzo wiele. Jednym z nich jest spontaniczność i bezpośredniość dzieci: ich wzajemne, skierowane do siebie krytyczne słowa, przedrzeźnianie, naśladowanie dzieci mających tiki, mogą miećniewłaściwy wpływ na psychikę i samopoczucie innych dzieci. Ponadto negatywny wpływ na dobry start dziecka mają zaburzone postępowanie rówieśników, zwracających na siebie uwagę złym zachowaniem. Przyczyna powyższych zjawisk wynika z rozwoju cywilizacyjnego, zmianie trybu życia oraz braku obecności rodzicóww wychowaniu dziecka, ciągle zajętych pracą i nie przekazujących swoim pociechom wartych naśladowania wzorców zachowań. Przystosowanie dziecka do nowego środowiska, przyjęcie i właściwe wykonywania przysługujących mu od tej pory ról społecznych warunkowane są z pewnością indywidualnymi predyspozycjami społecznymi, emocjonalnymi i intelektualnymi dziecka.
Podmiotem procesu adaptacyjnego, bez względu na warunki w jakich się on odbywa zawsze, oprócz dziecka rozpoczynającego edukację przedszkolną bądź szkolną są rodzice, których dziecko staje się częścią nowego środowiska;nauczyciel, który podejmuje działania by ułatwić dziecku proces adaptacji oraz przedszkole bądź szkoła.
Rodzice podmiotem procesu adaptacyjnego
Proces adaptacji dziecka w dużej mierze zależy od rodziców, gdyż to oni decydują o jego uczestnictwie w zorganizowanym procesie wychowania w przedszkolu czy w szkole, a zarazem odpowiadają za nastawienie dziecka do tych placówek. Ich zadaniem jest rozbudzenie zainteresowania dziecka nimi poprzez częste rozmowy, których doskonałą okazję stanowią wspólne spacery. Jednocześnie rodzice chcą, aby dziecko zdobywało wiedzę w przedszkolach i szkołach najlepiej prosperujących, z niezwykłym wyposażeniem materialnym i dydaktycznym w którym jest miła i ciepła atmosfera. Jeżeli rodzic wykazuje zadowolenie z uczestnictwa dziecka do przedszkola, to takie emocje również towarzyszą jego dziecku, w związkuz czym lepiej jest mu zaadoptować się do nowych warunkach, w jakich się znalazło. Z kolei wyrzuty ...