Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
METODY NAUCZANIA JĘZYKA ANGIELSKIEGO
Metody nauczania to celowo i systematycznie stosowany sposób pracy nauczyciela z uczniami, który umożliwia uczniom opanowanie wiedzy wraz z umiejętnością posługiwania się nią w praktyce, jak również rozwijanie zdolności i zainteresowań poznawczych uczniów. Dobór metod nauczania zależy od :
• wieku uczniów;
• treści nauczania;
• celów i zadań pracy dydaktyczno-wychowawczej;
• organizacji i środków, których zamierza użyć nauczyciel.
W referacie niniejszym chciałbym przedstawia krótkie omówienie trzynastu metod stosowanych w nauczaniu języka angielskiego, od tradycyjnych po nowoczesne.
METODA AUDIOLINGWALNA – ma na celu wykształcenie nawyków i zwalczanie błędów za pomocą drillingu. Błędne nawyki zwalczane są za pomocą wielokrotnego powtarzania i odgrywania scenek dialogowych. Nacisk położony jest na słuchanie, potem dopiero uruchamiane jest mówienie, czytanie i pisanie. Metoda ta związana jest między innymi z behawioryzmem Skinnera. Stosowana jest w fazach lekcji, gdzie nowy materiał, leksykalny lub gramatyczny, jest wprowadzany i utrwalany poprzez ćwiczenia kontrolowane. W sposób nieuświadomiony wprowadza nowe struktury gramatyczne (nauczanie indukcyjne).
METODA AUDIOWIZUALNA – wprowadza do nauczania liczne pomoce techniczne, filmy, komiksy, laboratoria językowe. Podejmuje starania, by zanurzyć ucznia w nauczanym języku.
METODA BERLITZA – nauczyciel mówi tylko po angielsku, wspomagany rysunkami, gestami, mimiką twarzy. Stosowane są proste pytania. Nauka polega na powtarzaniu struktur.
METODA CALLANA – nauczyciel mówi tylko po angielsku, nie zadaje się zadań domowych. Uczeń mówi i słucha cztery razy więcej niż przy użyciu innych metod. Ważna jest tu prędkość mówienia. Pytania są powtarzane dopóki prędkość odpowiedzi jest satysfakcjonująca.
METODA COUSELLING LANGUAGE LEARNING (Community Language Learning) – nauka przez interakcję słowną i pomoc nauczyciela w translacji wybranych tematów. Oparta na pracy w grupach, język staje się narzędziem grupowym związanym z komunikacją.
METODA ELICYTACJI – uczniowi nie prezentuje się gotowych odpowiedzi, lecz on sam, jedynie naprowadzany przez nauczyciela, dochodzi do właściwych wniosków.
METODA KOGNITYWNA – podkreśla, że język ma charakter twórczy. Posługiwanie się językiem nie jest nawykowe, lecz innowacyjne. Metoda ta ma na celu wykształcenia takiej kompetencji językowej, dzięki której można rozumieć i samodzielnie tworzyć nieskończenie wiele poprawnych zdań w języku obcym. Błąd traktowany jest tu jako czynnik naturalny, ponieważ jest to sygnał, że proces zachodzi. Ćwiczenia oparte są na zasadzie, że pewna określona liczba reguł gramatycznych pozwala generować dowolną liczbę nowych, poprawnych zdań.
METODA KOMUNIKACYJNA – zakłada, że język to narzędzie komunikacji. Zajęcia odbywają się w małych grupach. Nauczany materiał językowy ma odniesienie do konkretnych sytuacji. Ćwiczenia wykonywane są tak, by uwzględniać wiek, potrzeby i zainteresowania studentów. Czytane są dialogi z podziałem na role, jak w prawdziwej komunikacji, przez co studenci nabierają przekonania, że język ...