Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Program nauczania z historii na III etap edukacyjny
Klasa Gimnazjum „D”
Autor programu: mgr Aneta Trojanowska
Miejsce realizacji: Zespół Niepublicznych Szkół w Kup, Niepubliczne Gimnazjum
Klasa: Gimnazjum „D”
Warunki realizacji: 2 godz/tygodniowo
Czas realizacji: III etap edukacyjny
Program zawiera:
określone cele
zadania do realizacji tzw. sytuacje edukacyjne, które pozwolą na osiągnięcie podstawowych
celów oraz zadań
przewidywane osiągnięcia uczniów zgodnie z ich możliwościami rozwojowymi, co pozwoli
na dokonanie porównania założonego celu z uzyskanym efektem
•
•
•
•
•
•
Procedury osiągania celów:
zdobywanie wiedzy
rozwijanie samodzielności
rozwijanie umiejętności
Każdy z tych celów operacyjnych wymaga innych oddziaływań i sposobu pracy. Zdobywanie
wiedzy odbywać się będzie poprzez prezentacje i doświadczanie zjawisk, przedmiotów, osób.
Rozwijanie umiejętności odbywa się głównie poprzez prezentację zadania i podpowiadaniu,
pokazywaniu czego oczekujemy od ucznia. Podpowiedzi są różnego typu: od podpowiedzi
manualnych o różnym natężeniu, werbalnych, wzrokowych.
W rozwijaniu umiejętności stosować można zarówno trening wielokrotnych powtórzeń jak i
uczenie incydentalne. Trening odrębnych prób polega na wielokrotnym stawianiu przed uczniem
jednego zadania, podpowiadaniu w jaki sposób ma jej poprawnie wykonać oraz nagradzaniu coraz
bardziej zbliżonych do sukcesu prób. Jest to uczenie intensywne, kształtujące pewne nawyki i
pozwalające zautomatyzować pewne umiejętności.
Każde zadanie jest realizowane dzięki doborowi odpowiednich sposobów i strategii działania.
Uczeń ma prawo wybierać stosownych dla siebie zadań. Nauczyciel zaś może dobrać i dostosować
zasady stopniowania trudności wobec konkretnego ucznia.
Cele główne zajęć:
•
•
posługiwanie się podstawowymi kategoriami historycznymi: czasem, przestrzenią,
ciągłością i zmiennością
korzystanie z różnych źródeł historycznych
•
•
•
•
•
dokonywanie oceny zjawisk historycznych
posługiwanie się mapą historyczną
rozwijanie zainteresowania przeszłością
rozbudzanie myślenia historycznego
kształtowanie rozumienia pojęć i wartości potrzebnych do zrozumienia życia politycznego,
gospodarczego i społecznego
kształtowanie umiejętności dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych
•
• wzmacnianie postawy patriotycznej
Sposób realizacji programu.
Zajęcia z historii będą zorganizowane w oparciu o następujące metody pracy:
• metody słowne- objaśnienia, instrukcje
• metody oglądowe – pokaz, obserwacja
• metody czynne – zadania stawiane do wykonania
Powyższe zajęcia przyjmą formę pracy: indywidualną i zbiorową. Powyższe zajęcia będą
realizowane zgodnie z [podstawą programową, zaleceniami zawartymi w orzeczeniu o potrzebie
kształcenia specjalnego,potrzebami, możliwościami i oczekiwaniami uczniów.
Podczas zajęć zostaną zastosowane takie pomoce dydaktyczne jak:
podręcznik
•
zeszyt ćwiczeń
•
karty pracy
•
teksty źródłowe
•
atlas historyczny
•
• mapy historyczne
•
•
• materiały audio
•
•
Internet
sprzęt techniczny
plansze
schematy
Przewidywane osiągnięcia uczniów:
W zakresie zajęć z historii przewiduje się, że uczeń będzie :
porządkował wydarzenia i zjawiska historyczne
ustalał związki przyczynowo-skutkowe
dostrzegał zmiany zachodzące w życiu społecznym
•
•
•
• wyszukiwał informacji z różnych źródeł
•
•
•
•
odnajdywał związki przyczynowo-skutkowe
integrował wiedzy historycznej uzyskanej z różnych źródeł
oceniał wydarzenia z przeszłości
rozpoznawał miejsce ...