Dodaj publikację
Autor
aneta trojanowska
Data publikacji
2014-11-03
Średnia ocena
0,00
Pobrań
37

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program z historii dla ucznia z autyzmem.
 Pobierz (pdf, 86,3 KB)

Podgląd treści

Program nauczania z historii na III etap edukacyjny

Klasa Gimnazjum „D”

Autor programu: mgr Aneta Trojanowska

Miejsce realizacji: Zespół Niepublicznych Szkół w Kup, Niepubliczne Gimnazjum

Klasa: Gimnazjum „D”

Warunki realizacji: 2 godz/tygodniowo

Czas realizacji: III etap edukacyjny

Program zawiera:

określone cele
zadania do realizacji tzw. sytuacje edukacyjne, które pozwolą na osiągnięcie podstawowych
celów oraz zadań
przewidywane osiągnięcia uczniów zgodnie z ich możliwościami rozwojowymi, co pozwoli
na dokonanie porównania założonego celu z uzyskanym efektem




Procedury osiągania celów:

zdobywanie wiedzy
rozwijanie samodzielności
rozwijanie umiejętności

Każdy z tych celów operacyjnych wymaga innych oddziaływań i sposobu pracy. Zdobywanie
wiedzy odbywać się będzie poprzez prezentacje i doświadczanie zjawisk, przedmiotów, osób.

Rozwijanie umiejętności odbywa się głównie poprzez prezentację zadania i podpowiadaniu,
pokazywaniu czego oczekujemy od ucznia. Podpowiedzi są różnego typu: od podpowiedzi
manualnych o różnym natężeniu, werbalnych, wzrokowych.

W rozwijaniu umiejętności stosować można zarówno trening wielokrotnych powtórzeń jak i
uczenie incydentalne. Trening odrębnych prób polega na wielokrotnym stawianiu przed uczniem
jednego zadania, podpowiadaniu w jaki sposób ma jej poprawnie wykonać oraz nagradzaniu coraz
bardziej zbliżonych do sukcesu prób. Jest to uczenie intensywne, kształtujące pewne nawyki i
pozwalające zautomatyzować pewne umiejętności.

Każde zadanie jest realizowane dzięki doborowi odpowiednich sposobów i strategii działania.
Uczeń ma prawo wybierać stosownych dla siebie zadań. Nauczyciel zaś może dobrać i dostosować
zasady stopniowania trudności wobec konkretnego ucznia.

Cele główne zajęć:

posługiwanie się podstawowymi kategoriami historycznymi: czasem, przestrzenią,
ciągłością i zmiennością
korzystanie z różnych źródeł historycznych





dokonywanie oceny zjawisk historycznych
posługiwanie się mapą historyczną
rozwijanie zainteresowania przeszłością
rozbudzanie myślenia historycznego
kształtowanie rozumienia pojęć i wartości potrzebnych do zrozumienia życia politycznego,
gospodarczego i społecznego
kształtowanie umiejętności dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych


• wzmacnianie postawy patriotycznej

Sposób realizacji programu.

Zajęcia z historii będą zorganizowane w oparciu o następujące metody pracy:

• metody słowne- objaśnienia, instrukcje
• metody oglądowe – pokaz, obserwacja
• metody czynne – zadania stawiane do wykonania

Powyższe zajęcia przyjmą formę pracy: indywidualną i zbiorową. Powyższe zajęcia będą
realizowane zgodnie z [podstawą programową, zaleceniami zawartymi w orzeczeniu o potrzebie
kształcenia specjalnego,potrzebami, możliwościami i oczekiwaniami uczniów.

Podczas zajęć zostaną zastosowane takie pomoce dydaktyczne jak:

podręcznik

zeszyt ćwiczeń

karty pracy

teksty źródłowe

atlas historyczny

• mapy historyczne


• materiały audio

Internet
sprzęt techniczny

plansze
schematy

Przewidywane osiągnięcia uczniów:

W zakresie zajęć z historii przewiduje się, że uczeń będzie :

porządkował wydarzenia i zjawiska historyczne
ustalał związki przyczynowo-skutkowe
dostrzegał zmiany zachodzące w życiu społecznym




• wyszukiwał informacji z różnych źródeł



odnajdywał związki przyczynowo-skutkowe
integrował wiedzy historycznej uzyskanej z różnych źródeł
oceniał wydarzenia z przeszłości
rozpoznawał miejsce ...