Dodaj publikację
Autor
aneta trojanowska
Data publikacji
2014-11-03
Średnia ocena
0,00
Pobrań
83

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program z języka polskiego dla ucznia z autyzmem.
 Pobierz (pdf, 85,1 KB)

Podgląd treści

Program nauczania z języka polskiego na III etap edukacyjny

dla klasy Gimnazjum D

Autor programu: mgr Aneta Trojanowska

Miejsce realizacji: Zespół Niepublicznych Szkół w Kup, Niepubliczne Gimnazjum

Klasa: Gimnazjum D

Warunki realizacji: 5 godz/tygodniowo

Czas realizacji: III etap edukacyjny

Program zawiera:


określone cele
zadania do realizacji tzw. sytuacje edukacyjne, które pozwolą na osiągnięcie podstawowych
celów oraz zadań
przewidywane osiągnięcia uczniów zgodnie z ich możliwościami rozwojowymi, co pozwoli
na dokonanie porównania założonego celu z uzyskanym efektem

Program zakłada kształtowanie i rozwijanie umiejętności związanych zarówno z odbiorem
różnorodnych tekstów, jak i samodzielnym tworzeniem poprawnych językowo wypowiedzi w
formie pisanej i słownej. Istotne będzie tu zintegrowanie treści z zakresu kształcenia
polonistycznego z innymi przedmiotami oraz odwoływanie się do doświadczeń ucznia. Uczeń
poznaje i tworzy nowe formy wypowiedzi, a także ćwiczy te, które opanował na wcześniejszych
etapach edukacyjnych. Ważne jest rozwijanie samodzielności.

Zastosowane będą:

1. ćwiczenia komunikacyjne
2. ćwiczenia utrwalające
3. wzory form wypowiedzi
4. przykładowe analizy podstawowych form wypowiedzi
5. kryteria oceniania podane przy konkretnym zadaniu

Procedury osiągania celów:



zdobywanie wiedzy
rozwijanie samodzielności
rozwijanie umiejętności

Każdy z tych celów operacyjnych wymaga innych oddziaływań i sposobu pracy. Zdobywanie
wiedzy odbywać się będzie poprzez prezentacje i doświadczanie zjawisk, przedmiotów, osób.

Do rozwijania samodzielności zostaną wykorzystane plany aktywności , które pozwolą na
odczytanie i interpretację informacji ze środowiska i dostosowanie do nich swojego zachowania.

Rozwijanie umiejętności odbywa się głównie poprzez prezentację zadania i podpowiadaniu,
pokazywaniu czego oczekujemy od ucznia. Celem jest wycofywanie podpowiedzi, tak, by uczeń
wykonał zadanie jak najbardziej samodzielnie. W rozwijaniu umiejętności warto stosować trening
wielokrotnych powtórzeń

Zadania będą realizowane dzięki doborowi odpowiednich sposobów i strategii działania zgodnych
z podstawą programową, możliwościami ucznia, zaleceniami zawartymi w dokumentacji. Na
najważniejsze zagadnienia, ujęte w podstawie programowej, należy poświęcić tyle czasu, by uczeń
opanował je jak najlepiej.

Zastosowane pomoce dydaktyczne: podręcznik, zeszyty ćwiczeń, karty pracy, teksty źródłowe,
materiały audio, sprzęt techniczny, Internet, encyklopedia, słowniki, plansze edukacyjne, schematy.

Cele główne zajęć:

1.

rozwijanie umiejętności skutecznego porozumiewania się z innymi w różnych sytuacjach
komunikacyjnych

rozbudzanie indywidualnych zainteresowań

rozbudzanie motywacji do wszechstronnego rozwoju osobowości

2. utrwalanie postawy dbałości o kulturę języka
3.
4. doskonalenie umiejętności myślenia twórczego
5.
6. przygotowanie do odbioru dzieł literackich i innych tekstów kultury
7.
8. motywowanie do poznawania kultury regionalnej, narodowej
9.
rozwijanie umiejętności korzystania z różnych źródeł kultury
10. kształtowanie umiejętności samodzielnego myślenia
11. posługiwanie się zdobytą już wiedzą w zdobywaniu nowej
12. wzbudzanie przynależności do narodu oraz rodziny

rozbudzanie zainteresowania różnymi tekstami kultury ...