Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz zajęć
Data: 20.10.2014r.
Grupa wiekowa: 3-latki
Prowadząca: Patrycja Bałdys
Temat kompleksowy: „Lubimy warzywa”
Temat dnia: „W naszym ogródeczku” – zapoznanie z wybranymi warzywami.
Zagadnienia programowe z podstawy programowej:
12. Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej potrafi wymienić zmiany zachodzące w życiu roślin i zwierząt kolejnych porach roku.
Zagadnienia programowe z programu „Nasze przedszkole” MAC EDUKACJA:
- rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, zapachu, wzroku, słuchu, str. 35
- rozpoznawanie i nazywanie wybranych warzyw; rozróżnianie ich za pomocą wzroku, dotyku, smaku, zapachu, str. 41
Cele ogólne:
- Zapoznanie z nazwami, wyglądem i zapachem wybranych warzyw (pomidor, ogórek, marchewka, ziemniak)
- Wzbogacanie wrażeń dotykowych
Cele operacyjne
Dziecko:
- potrafi bawić się wspólnie z rówieśnikami podczas zabawach ruchowych
- potrafi określić kolory warzyw (zielony, czerwony, brązowy)
- potrafi rozpoznać warzywa na podstawie dotyku (pomidor, marchewka, ziemniak, ogórek)
- potrafi prawidłowo trzymać kredkę
Metoda: słowna, pokazowa, czynna
Formy: praca grupowa oraz indywidualna
Literatura:
Program edukacji przedszkolnej „Nasze Przedszkole” M. Kwaśniewskiej i W. Żaby-Żabińskiej, wyd. MAC EDUKACJA
„Zabawy rozwijające dla małych dzieci. Cz. 1”, H. Trawińska, wyd. Żak
Przebieg:
L.p.
Sytuacje edukacyjne
Aktywności
Środki dydaktyczne
1.
„Na jesiennej działce” – zabawa ruchowa z elementem naśladowczym.
„Na jesiennej działce warzyw jest bez liku (zataczają przed sobą koło)
Pomóż je pozbierać, dziewczynko, chłopczyku (kłaniają się w kierunku dziewczynek, a następnie chłopców)
Pomidory pozrywajcie, w koszu poukładajcie (naśladują zrywanie pomidorów i układają je w przysiadzie „w koszu”)
Gdy ziemniaki wykopiemy, z ziemi je otrzepujemy (naśladują kopanie ziemniaków i otrzepywanie ich z ziemi)
Dynię wielka poturlajcie, bo ją dźwigać sił nie macie. (turlanie „dyni” po dywanie)
Grządki puste, oczywiście, więc zagrabcie suche liście (naśladują grabienie liści).”
Ruchowa
2.
„Poznajemy warzywa” – zabawa dydaktyczna.
- W woreczkach umieszczone są warzywa (pomidor, marchewka, ziemniak, ogórek). Dzieci za pomocą zmysłu dotyku zapoznają się z warzywami.
- Oglądanie warzyw. Zwrócenie uwagi na kolorystykę, zapach, teksturę.
- Oglądanie ilustracji „Co możemy zrobić z warzyw?”. Możliwości wykorzystania warzyw.
- Motywowanie dzieci do wypowiadania się i zachęcanie dzieci nieśmiałych
Poznawcza
Warzywa, woreczki, cerata, ilustracje dot. wykorzystania warzyw
3.
„Króliczki jedzą marchewkę” – zabawa ruchowa z elementem skoku.
Dzieci pokonują odległość od stolika do koszyka, wykonując skoki, zabierają marchewkę i odkładają ją w wyznaczone miejsce.
Ruchowa
Marchewki
4.
„Kolorowe warzywa” – nazwanie warzyw na ilustracji, pokolorowanie ich.
Językowa
Karty pracy z warzywami, kredki