Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz zajęć z języka niemieckiego
Data: 12.12.2013
Klasa: III b/IIIc, poziom III.1
Liczba uczniów: 13 osób
Podręcznik oraz Książka ćwiczeń: „Kompass 4”, Elżbieta Reymont, Agnieszka Sibiga, Małgorzata Jezierska-Wiejak
Opracowanie: J. Kaźmierczak
Temat: Was dürfen Jugendliche in Deutschland ? Co wolno młodzieży w Niemczech ? Jakie prawa ma niemiecka młodzież ?
Cele lekcji ogólne: uczeń potrafi na podstawie tekstu określić prawa dotyczące niemieckiej młodzieży, potrafi sformułować krótkie wypowiedzi w formie zdań twierdzących i przeczących, które wyrażają przyzwolenia i zakazy.
Cele lekcji szczegółowe – operacyjne:
- uczeń poprawnie czyta i rozumie polecenia do zadań i ćwiczeń, potrafi wykonać dane zadanie,
- uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w zakresie tematów: życie rodzinne i towarzyskie, zdrowie,
- uczeń przekazuje w języku polskim główne myśli z tekstu w języku obcym,
- uczeń współdziała w grupie,
- uczeń stosuje strategie komunikacyjne - domyśla się znaczenia wyrazów z kontekstu,
- uczeń tworzy krótkie i zrozumiałe wypowiedzi ustne – przedstawia fakty,
- uczeń rozumie wypowiedzi pisemne – znajduje w tekście określone informacje, określa główną myśl poszczególnych części tekstu,
- uczeń rozwija sprawność słuchania - potrafi zaznaczyć zdanie, które dotyczy tekstu słuchanego,
- uczeń tworzy krótkie, proste wypowiedzi pisemne – przedstawia fakty.
Czas
Fazy lekcji
Materiały / formy pracy
3
Powitanie:
Powitanie uczniów i sprawdzenie obecności przez nauczyciela. Zapoznanie uczniów z przebiegiem lekcji.
4
16
Wprowadzenie:
Zapisanie tematu na tablicy.
Uczniowie poznali na poprzedniej lekcji prawa i zakazy polskiej młodzieży. Krótkie powtórzenie informacji z poprzedniej lekcji.
Dürfen Jugendliche ein Handy besitzen ?
Dürfen Jugendliche ein Konto eröffnen ?
Dürfen Jugendliche Alkohol kaufen ?
Dürfen Jugendliche Zigaretten rauchen ?
Dürfen Jugendliche Einkäufe machen ?
Prezentacja:
Jako zadanie domowe uczniowie otrzymali wyjaśnienie tekstów dotyczących praw młodzieży niemieckiej.
Uczniowie zostali podzieleni na cztery grupy.
Każda grupa miała zapoznać się z przydzielonym fragmentem tekstu i opracowaną część zaprezentować na zajęciach.
W przypadku, kiedy zadanie będzie wykonanie niedokładnie, słowa kluczowe nie zostaną wyjaśnione, grupa będzie musiała skorzystać ze słowników podczas zajęć, aby dopracować rozumienie tekstu, ponieważ dalsza praca nie będzie możliwa.
Podczas objaśniania tekstów wszyscy uczniowie wyszukują w tekstach informacje dotyczące praw młodzieży. Nauczyciel zapisuje wyszukane zwroty na tablicy, które są przyporządkowane w tabeli, odpowiednio na pozwolenia i zakazy.
Po objaśnionych tekstach i wypełnionej tabeli, uczniowie odczytują zapisane na tablicy informacje w formie krótkich wypowiedzi ustnych.
Informacje przepisują do zeszytu.
LB S. 50 Üb. 1
Załącznik nr 1
Prezentowanie zadań przez reprezentantów grup.
Praca wspólna, na forum.
Praca indywidualna
12
7
3
Faza ćwiczeń:
Uczniowie wykorzystują informacje z opracowanych tekstów.
Na podstawie czterech pytań dopasowują odpowiedni fragment tekstu, którego pytanie dotyczy.
Uczniowie ...