Dodaj publikację
Autor
Mariola Sznir
Data publikacji
2014-11-17
Średnia ocena
0,00
Pobrań
81

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

"Program zajęć terapeutycznych z elementami socjoterapii w okresie adolescencji" - przeznaczony jest dla uczniów zmagających się ze swoim zmieniającym się ciałem, poszukiwaniem wartości i problemami rówieśniczymi. Krótka forma wraz ze scenariuszami zajęć do wykorzystania na lekcjach wychowawczych, świetlicach bądź dodatkowych zajęciach terapeutycznych.
 Pobierz (doc, 126,0 KB)

Podgląd treści

PROGRAM ZAJĘĆ TERAPEUTYCZNYCH Z ELEMENTAMI SOCJOTERAPII dla MŁODZIEŻY W OKRESIE ADOLESCENCJI

OPRACOWAŁA : MARIOLA SZNIR

GLIWICE 2013

SPIS TREŚCI

Wstęp…………………………………………………………………………………………….3

Charakterystyka programu……………………………………………………………..4
Funkcje zajęć socjoterapeutycznych…………………………………………………4
Cel ogólny……………………………………………………………………………………..5
Cele szczegółowe……………………………………………………………………………5
Zadania do wykonania……………………………………………………………………6

Metody………………………………………………………………………………………….6

Formy pracy………………………………………………………………………………….7

Treści…………………………………………………………………………………………..7
Procedury osiągania celów……………………………………………………………..8

Planowane efekty programu…………………………………………………………..8

Bibliografia…………………………………………………………………………………..9

Załączniki 1-8 scenariusze zajęć…………………………………………………….10

Załącznik 9 – ocena zachowania ucznia………………………………………….17

Załącznik 10 – kwestionariusz ewaluacyjny…………………………………….19

Wstęp

W pracy z uczniami w okresie dojrzewania obserwuje się ich zmagania z trudnościami życiowymi. W tym okresie narastają problemy w relacjach młodzieży z rodzicami, pojawiają się trudności w przystosowaniu do otoczenia, zarysowuje się kryzys wartości. Wzrasta rola grup rówieśniczych, rozpoczyna się intensywny rozwój psychoseksualny i zainteresowanie płcią przeciwną. Wynikiem doświadczania chaosu zarówno w środowisku rodzinnym, szkole oraz grupie rówieśniczej staje się kłopotliwe zachowanie. Szkoła staje się miejscem niepowodzeń w zadaniach i kontaktach społecznych. Porównywanie siebie z innymi wypada niekorzystnie. Powoduje dezorientacje w świecie społecznych norm i wartości, nie rozumienie sensu przestrzegania zasad moralnych. Brak orientacji wyraża się niezrozumieniem emocji jakie przeżywają ludzie z ich najbliższego otoczenia w związku z ich zachowaniem, które to często narusza standardy zachowań akceptowanych społecznie. W okresie dojrzewania cel rozwojowy musi być ukierunkowany na odkrywanie świata psychicznego i kształtowanie indywidualnych poglądów na otaczającą rzeczywistość. Z istoty swojej kryzysowy okres dorastania jest szczególnie trudny dla młodych ludzi przejawiających trudności emocjonalne a mające swoje źródło we wcześniejszych etapach rozwojowych. Okres dojrzewania przypada na czas, kiedy dziecko rozpoczyna naukę w gimnazjum. To czas pojawiania się nowych patologicznych zachowań. Nowe środowisko, nowi nauczyciele, często nowa grupa rówieśnicza stają się przyczyną trudności w pełnieniu roli ucznia. Pojawiają się postawy buntu wobec świata dorosłych z którymi nie potrafią sobie poradzić. W trakcie rozmów młodzież często wysuwa problem niemożności dogadania się z nauczycielami i rówieśnikami, przez których czują się nie rozumiani. Sprawia iż tracą sens podejmowania wysiłku porozumienia, zwłaszcza w sposób ogólnie przyjęty za akceptowany społecznie. Z powodu ciągłych porażek i niepowodzeń rezygnują z podejmowania jakichkolwiek działań, które mogłyby zmienić ich sytuację. Brak wiary we własne siły skłania ucznia do przyjmowania postawy wycofującej bądź agresywnej. Te kłopotliwe zachowania powodują trudności w komunikowaniu się, wyrażaniu swoich oczekiwań i potrzeb. W pracy z uczniami z upośledzeniem umysłowym zmagania z rzeczywistością w okresie dojrzewania są nie tyle widoczniejsze, co trudniejsze do pokonania. Podstawowym założeniem niniejszego programu jest przeciwdziałanie agresywnym formom zachowań zarówno w środowisku rówieśniczym jak i wobec dorosłych, ze szczególnym naciskiem na podstawowe prawo ...