Dodaj publikację
Autor
Kamila Brulińska
Data publikacji
2014-11-24
Średnia ocena
0,00
Pobrań
28

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Analiza egzaminu gimnazjalnego z języka niemieckiego.
 Pobierz (docx, 13,1 KB)

Podgląd treści

Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego z języka niemieckiego w roku 2013/ 2014

poziom podstawowy

Zestaw standardowy zawierał 11 zadań zamkniętych. Wśród zadań zamkniętych dominowały zadania różnego typu (wyboru, prawda-fałsz, oraz zadania na dobieranie). Zadania sprawdzały rozumienie ze słuchu, rozumienie tekstów pisanych, znajomość funkcji językowych oraz znajomość środków językowych.

Wynik egzaminu szkoły jest wyższy od wyniku krajowego i wojewódzkiego (szkoły 59,0, kraju - 54,0, woj.-51,1%).

Uczniowie najlepiej poradzili sobie z zadaniem 5.2, które sprawdzało znajomość środków językowych oraz z zadaniem 7.3, w którym należało się wykazać znajomością funkcji językowych. Jednym z łatwiejszych zadań okazało się również zadanie 4. oraz zadanie 9. z obszaru rozumienia tekstu słuchanego i czytanego.

Najsłabiej wypadły zadania:

1.- rozumienie tekstu słuchanego, w którym uczniowie mieli określić główną myśl tekstu

4,4- znajomość funkcji językowych, w którym uczniowie mieli wybrać właściwą reakcję językową;

11,3 - znajomość środków językowych, w którym zdający musieli poprawnie uzupełnić luki w tekście.

Z powyższego wynika, że zdający najwięcej problemów mieli z poprawnym stosowaniem środków językowych.

Wnioski do dalszej pracy:

Należy więcej uwagi poświecić na ćwiczenia tekstów słuchanych. Aby poprawić wyniki należy ćwiczyć z uczniami zadania polegające na uzupełnieniu luk w tekście, mini dialogów, a także dobieraniu właściwych reakcji do różnych sytuacji z życia codziennego. Zatem należy doskonalić znajomość środków i funkcji językowych.

poziom rozszerzony

Do egzaminu z języka niemieckiego na poziomie rozszerzonym przystąpiło 10 uczniów. Zestaw standardowy zawierał 8 zadań różnego typu (wielokrotnego wyboru, prawda-fałsz oraz zadań na dobieranie). Zadania zamknięte sprawdzały rozumienie ze słuchu oraz rozumienie tekstów pisanych. 2 zadania otwarte sprawdzały umiejętność stosowania środków językowych oraz 1 zadanie otwarte krótkiej odpowiedzi, w którym uczeń musiał stworzyć krótki e-meil. W zakresie tworzenia własnego tekstu uczniowie oceniani byli pod kątem treści, spójności i logiki wypowiedzi, zakresu środków językowych oraz poprawności środków językowych. Zadanie 8. okazało się dla uczniów trudne.

Najlepiej poradzili sobie zdający z odbiorem tekstu słuchanego (zadanie1.) oraz z zadaniem na rozumienie wypowiedzi pisemnych, w których uczeń musiał znaleźć w tekście określone informacje.

Wnioski do dalszej pracy:

doskonalić umiejętność czytania ze zrozumieniem, a zwłaszcza wykonywać zadania mające na celu określenie intencji nadawcy tekstu oraz rozpoznawanie związków między poszczególnymi częściami tekstu

doskonalić znajomość środków językowych, w tym ćwiczyć struktury leksykalno-gramatyczne wykorzystywane w zdaniach na uzupełnienie luk

rozwijać umiejętność reagowania w języku niemieckim na sytuacje przedstawione w języku ojczystym

utrwalać umiejętność tworzenia dłuższych form wypowiedzi,tj. list, e-meil

pracować nad zadaniami ze słuchu typu określenie intencji nadawcy (autora) tekstu.