Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego z języka niemieckiego w roku 2013/ 2014
poziom podstawowy
Zestaw standardowy zawierał 11 zadań zamkniętych. Wśród zadań zamkniętych dominowały zadania różnego typu (wyboru, prawda-fałsz, oraz zadania na dobieranie). Zadania sprawdzały rozumienie ze słuchu, rozumienie tekstów pisanych, znajomość funkcji językowych oraz znajomość środków językowych.
Wynik egzaminu szkoły jest wyższy od wyniku krajowego i wojewódzkiego (szkoły 59,0, kraju - 54,0, woj.-51,1%).
Uczniowie najlepiej poradzili sobie z zadaniem 5.2, które sprawdzało znajomość środków językowych oraz z zadaniem 7.3, w którym należało się wykazać znajomością funkcji językowych. Jednym z łatwiejszych zadań okazało się również zadanie 4. oraz zadanie 9. z obszaru rozumienia tekstu słuchanego i czytanego.
Najsłabiej wypadły zadania:
1.- rozumienie tekstu słuchanego, w którym uczniowie mieli określić główną myśl tekstu
4,4- znajomość funkcji językowych, w którym uczniowie mieli wybrać właściwą reakcję językową;
11,3 - znajomość środków językowych, w którym zdający musieli poprawnie uzupełnić luki w tekście.
Z powyższego wynika, że zdający najwięcej problemów mieli z poprawnym stosowaniem środków językowych.
Wnioski do dalszej pracy:
Należy więcej uwagi poświecić na ćwiczenia tekstów słuchanych. Aby poprawić wyniki należy ćwiczyć z uczniami zadania polegające na uzupełnieniu luk w tekście, mini dialogów, a także dobieraniu właściwych reakcji do różnych sytuacji z życia codziennego. Zatem należy doskonalić znajomość środków i funkcji językowych.
poziom rozszerzony
Do egzaminu z języka niemieckiego na poziomie rozszerzonym przystąpiło 10 uczniów. Zestaw standardowy zawierał 8 zadań różnego typu (wielokrotnego wyboru, prawda-fałsz oraz zadań na dobieranie). Zadania zamknięte sprawdzały rozumienie ze słuchu oraz rozumienie tekstów pisanych. 2 zadania otwarte sprawdzały umiejętność stosowania środków językowych oraz 1 zadanie otwarte krótkiej odpowiedzi, w którym uczeń musiał stworzyć krótki e-meil. W zakresie tworzenia własnego tekstu uczniowie oceniani byli pod kątem treści, spójności i logiki wypowiedzi, zakresu środków językowych oraz poprawności środków językowych. Zadanie 8. okazało się dla uczniów trudne.
Najlepiej poradzili sobie zdający z odbiorem tekstu słuchanego (zadanie1.) oraz z zadaniem na rozumienie wypowiedzi pisemnych, w których uczeń musiał znaleźć w tekście określone informacje.
Wnioski do dalszej pracy:
doskonalić umiejętność czytania ze zrozumieniem, a zwłaszcza wykonywać zadania mające na celu określenie intencji nadawcy tekstu oraz rozpoznawanie związków między poszczególnymi częściami tekstu
doskonalić znajomość środków językowych, w tym ćwiczyć struktury leksykalno-gramatyczne wykorzystywane w zdaniach na uzupełnienie luk
rozwijać umiejętność reagowania w języku niemieckim na sytuacje przedstawione w języku ojczystym
utrwalać umiejętność tworzenia dłuższych form wypowiedzi,tj. list, e-meil
pracować nad zadaniami ze słuchu typu określenie intencji nadawcy (autora) tekstu.