Dodaj publikację
Autor
Anna Michałowska
Data publikacji
2014-12-29
Średnia ocena
0,00
Pobrań
45

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Jak wzmacniać poczucie własnej wartości.
 Pobierz (doc, 400,5 KB)

Podgląd treści


TEMAT: W POSZUKIWANIU SIEBIE – WZMACNIAMY POCZUCIE WŁASNEJ WARTOŚCI

CELE OGÓLNE:
• Rozwijanie samoświadomości
• Poszerzanie świadomości własnych zalet
• Stworzenie okazji do twórczej ekspresji własnej osobowości
• Zachęcanie do pozytywnego myślenia i mówienia o sobie i innych
• Wzmacnianie poczucia własnej wartości

PODSTAWOWE TREŚCI:

• Samoświadomość
• Poczucie własnej wartości

SPODZIEWANE EFEKTY:

Uczeń:

• Uświadamia sobie swoje mocne strony
• Potrafi je u siebie rozpoznać
• Potrafi przedstawić swoje sukcesy
• Akceptuje i dostrzega swoje możliwości

MATERIAŁY:

Karty pracy, kredki, długopisy, filiżanki, kasza

FORMY PRACY:

• Praca indywidualna, praca zespołowa

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

1. Rundka wstępna – Z czym zaczynasz zajęcia?

Uczniowie dzielą się z grupą ważnymi dla nich wydarzeniami w ostatnim czasie. Następnie określają swoje samopoczucie. Każdy określa swoją gotowość do zajęć – poziom energii.

2. Krótkie wprowadzenie do zajęć – czym się będziemy dziś zajmować. Rozmowa na temat poczucia wartości

Nauczyciel mówi wszystkim, ze warto każdego dnia myśleć o sobie pozytywnie. Każdy z nas ma bowiem cechy charakteru, pewne umiejętności i talenty a także cechy wyglądu zewnętrznego, z których możemy być z siebie dumni i zadowoleni. Nasza samoocena ma wpływ na to jak się zachowujemy, jakich wyborów dokonujemy. Pozytywne uwagi ze strony innych otaczających nas ludzi, a także pozytywne myślenie o sobie samych wzmacniają wiarę we własne możliwości. Na szacunek do siebie samego mają ogromny wpływ informacje zwrotne, jakie otrzymujemy od innych i dlatego tak istotna jest ciepła, pozytywna atmosfera panująca w grupie.

3. PRACA WŁAŚCIWA:

ĆWICZENIE 1 - „Filiżanki”
Uczestnicy otrzymują kubek oraz coś czym można kubek napełnić np. kasza. Prowadzący odczytuje tekst: „Wyobraźmy sobie nasze poczucie własnej wartości jako kubek. Kiedy jesteśmy z siebie zadowoleni nasz kubek jest pełny. Kiedy jesteśmy niezadowoleni jest pusty. Nasz kubek może być napełniony przez innych ludzi, kiedy mówią o nas dobrze. Z kolei my możemy napełniać ich kubki, mówiąc dobrze o nich. Kubki opróżniają się jeżeli mówimy o innych rzeczy złe lub bolesne. Jeśli ciągle będziemy opróżniać kubki innych, nasze też nie będą napełnione. Kiedy mówimy komuś coś dobrego, ale sami w to nie wierzymy, nie napełniamy jego kubka. Człowiek ten słucha nas, ale do jego kubka nic nie wpada”. Przez chwilę rozmawiamy na temat tekstu. Następnie uczestnicy napełniają kubki innych osób, wypowiadając o nich pozytywne stwierdzenia i przesypując część zawartości swoich kubków. Dzielimy się refleksjami z udziału w tym ćwiczeniu:

➢ Czy trudno jest mówić komplementy?
➢ Co czuliście, kiedy napełniano wasze filiżanki?

ĆWICZENIE 2 – „Dary czterech wróżek”
Uczestnicy otrzymują kartę pracy (ZAŁ.1). Celem tego ćwiczenia jest rozwijanie własnych przymiotów. Każdy uzupełnia niedokończone zdania:

➢ Dwie rzeczy, które ...