Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
AUTORSKI PROGRAM PRACY
Z UCZNIEM ZDOLNYM
NA ZAJĘCIA POZALEKCYJNE
Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO
Autor programu oraz prowadzący zajęcia
Monika Kawka
1. Wstęp
Nauka języka angielskiego pełni bardzo ważną rolę we współczesnym świecie. Pozwala na umiejętne korzystanie ze światowego przepływu informacji. Język angielski jest najczęściej używanym środkiem komunikacji w europejskim obszarze kulturowym. Ważny jest również kontakt z kulturą i obyczajowością krajów anglojęzycznych, gdyż sprzyja to porozumieniu między narodami i tolerancji wobec różnic kulturowych.
Poniższy program z języka angielskiego został opracowany na podstawie PROGRAMU NAUCZANIA JĘZYKA ANGIELSKIEGO Dla II etapu edukacyjnego ( szkoła podstawowa klasy 4-6), który jest zgodny z nową podstawą programową.Adresatem programu są uczniowie klas piątych uzdolnieni językowo, którzy są chętni utrwalać i poszerzać zdobyte już umiejętności posługiwania się językiem angielskim. Program zakłada realizację 1 godziny tygodniowo przez cały rok szkolny.
Program ten w swoim założeniu uwzględnia przede wszystkim potrzeby i zainteresowania uczniów zdolnych. Uczniowie uzdolnieni zaliczeni do kategorii specjalnych potrzeb edukacyjnych wymagają indywidualizacji kształcenia, wspierania ich rozwoju oraz wdrożenia ich do samodzielnego uczenia się i rozwijania zdolności. Podstawowe strategie w pracy z uczniem zdolnym polegają na wzbogacaniu programów i przyspieszaniu tempa kształcenia.
2. Cele ogólne programu:
wszechstronny rozwój ucznia,
rozwój wyobraźni twórczej,
kształtowanie pamięci i wdrażanie do stosowania efektywnych technik uczenia się,
wdrażanie do procesu samokształceniowego,
nauka stawiania, realizowania i oceniania własnych celów edukacyjnych,
wdrażanie do systematyczności i samodzielności,
nauka obiektywnej samooceny osiągnięć,
zwiększenie samoświadomości i procesów motywacyjno-poznawczych,
rozwój społeczno-emocjonalny, w tym w szczególności integracja z grupą rówieśniczą,
nauczenie radzenia sobie z oceną innych i z niepowodzeniami,
kształtowanie umiejętności językowych, niezbędnych do dalszego rozwoju uzdolnień
systematyzowanie i pogłębianie zdobytych na lekcjach wiadomości i umiejętności,
.
3. Cele szczegółowe programu:
rozwijanie umiejętności posługiwania się językiem zapewniających komunikację językową w sytuacjach życia codziennego,
podniesienie kompetencji umiejętności językowych czyli mówienia, pisania, czytania oraz słuchania,
wzbogacenie zasobu słownictwa, zwrotów i znajomości struktur gramatycznych,
rozwój świadomości językowej,
poszerzanie wiedzy na temat kultury krajów anglojęzycznych,
motywowanie uczniów do systematycznego pogłębiania wiedzy,
rozwijanie ciekawości poznawczej oraz aktywności intelektualnej uczniów,
rozwijanie w uczniach poczucia własnej wartości oraz wiary we własne możliwości językowe,
przygotowywanie uczniów do udziału w różnego rodzaju konkursach (szkolnych, międzyszkolnych, ogólnopolskich)
4. Procedury osiągania celów edukacyjnych i terapeutycznych – metody, formy, techniki pracy.
W pracy z uczniem zdolnym należy stosować zróżnicowane metody dydaktyczne, unikać metod podających, wdrażać do samokształcenia. Szczególnie przydatne są następujące metody:
Metoda projektu-kształtuje świadomość poszczególnych etapów procesu uczenia się, umożliwia twórcze rozwiązywania zadań
Metoda bezpośrednia (Direct Method for English) – wybrane elementy: korzystanie ze schematu pytanie-odpowiedź ...