Dodaj publikację
Autor
Anna Kaczmarska
Data publikacji
2015-01-12
Średnia ocena
0,00
Pobrań
57

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Innowacja pedagogiczna.
 Pobierz (doc, 100,0 KB)

Podgląd treści


Szkoła Podstawowa nr 3
im. Stanisława Wyspiańskiego
w Płońsku

INNOWACJA PEDAGOGICZNA

„Pasjonaci Ziemi Płońskiej”

Opracowała:
Anna Kaczmarska

Wstęp

Innowacja „Pasjonaci Ziemi Płońskiej” opracowana została w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego dla II etapu edukacyjnego. Założenia innowacji są uzupełnieniem i wzbogaceniem treści programowych z historii, języka polskiego, przyrody, muzyki, plastyki i religii. Treści mają charakter otwarty, opiekun koła historycznego w zależności od potrzeb, zainteresowań i możliwości uczniów poszerza je i modyfikuje. Realizacja innowacji nie wymaga dodatkowych środków.
Została przygotowana z myślą o typowej szkole, gdzie w jednej klasie występuje zróżnicowany poziom uzdolnień. Należało więc zachęcić uczniów do dalszej pracy na miarę ich możliwości, wskazać kierunki, niekiedy także zmobilizować. Program innowacji ma rozwinąć zainteresowania, pogłębić ich wiedzę, rozwinąć patriotyzm, szczególnie regionalny i ukształtować właściwą postawę Polaka.
Dane organizacyjne:

1. Program innowacji obejmuje 2 lata w klasach od V do VI Szkoły Podstawowej nr 3 im. Stanisława Wyspiańskiego w Płońsku. Prowadzony będzie w oddziale integracyjnym.
2. Liczba przewidzianych godzin: 60 godzin.
3. Zajęcia przeprowadzane będą w oparciu o podręczniki, teksty źródłowe, mapy, atlasy, literaturę naukową (np. opracowania historyczne), czasopisma, fotografie, literaturę piękną, Internet, prezentacje multimedialne, encyklopedie oraz spotkania z artystami oraz ich dziełami/wytworami. Realizowane będą na terenie szkoły i miasta oraz podczas pobytu uczniów w Pracowni Dokumentacji Dziejów Miasta, w muzeum, w galerii, w parku, oczyszczalni miasta, sortowni śmieci.

Zakres tematyczny innowacji w korelacji z historią, przyrodą, językiem polskim, muzyką, plastyką i religią

Główne cele i założenia :
✓ kształtowanie u uczniów poczucia więzi z najbliższym środowiskiem, poprzez poznanie dziejów, kultury materialnej i duchowej ludzi wśród których żyją,
✓ wzmocnienie poczucia tożsamości regionalnej uczniów, nauczycieli i autentyczne otwarcie się na to, co bliskie, oswojone, a nie do końca znane poprzez aktywne i kreatywne zaangażowanie w sprawy regionu i najbliższego otoczenia,
✓ umożliwienie uczniom kontaktu ze słowem pisanym, dziełami literatury, twórczością ludową, dziełami sztuki poprzez wizyty w muzeach, galerii, Pracowni Dokumentacji Dziejów Miasta,
✓ dostrzeżenie specyfiki swojego regionu pod względem geograficznym poprzez poznanie regionalnej fauny i flory,
✓ uczenie dzieci umiejętności współdziałania w grupie, kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych,
✓ uwrażliwienie na piękno otaczającego świata,
✓ zastosowanie wiedzy zdobytej w szkole w praktycznym działaniu (np. metod i technik związanych ze zbieraniem i opracowaniem informacji – technologia informacyjna).

Podczas zajęć w szkole i w terenie uczniowie poznają dzieje Płońska, legendę, herb, zabytki i topografię miasta, niektóre zwroty gwarowe, miejsca pamięci narodowej i sylwetki zasłużonych mieszkańców, historię szkoły i sylwetkę patrona, przykłady regionalnej fauny i flory, przyśpiewki ludowe, sztukę i tradycje ludowe ...