Dodaj publikację
Autor
Alicja Żaba
Data publikacji
2015-01-19
Średnia ocena
0,00
Pobrań
20

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Zajęcia muzyczne.
 Pobierz (docx, 29,2 KB)

Podgląd treści

Alicja Żaba

PPW 3b

2014/2015

SCENARIUSZ ZAJĘĆ MUZYKOTERIAPII

Temat: "Bałwanek"

Cele:

− odreagowanie napięć psychoruchowych,

− likwidacja niepokoju, lęku, agresji,

− budzenie aktywności do osiągania zadowolenia z wykonywanych czynności i wspólnej zabawy

Zajęcia w klasie I w ramach zajęć korekcyjno-kompensacyjnych lub w grupie przedszkolnej.

Metody: poznawcza, aktywizująca

Formy: grupowa z elementami indywidualizacji

Środki dydaktyczne:

Instrument muzyczny, nagrania muzyczne, instrumenty perkusyjne, rekwizyty- papierowe lampiony.

Czas pracy: 45 - 60 minut.

Struktura zajęć:

I. Odreagowanie

1. Powitanie – Piosenka "Na powitanie wszyscy razem...". Śpiew połączony z odpowiednimi gestami.

2. Zabawa „Ojciec i siedmiu synów”, w pozycji stojącej tańczą poszczególne części ciała, potem całe ciało.

3. Ćwiczenia oddechowe wprowadzające do tematu. W pozycji stojącej, dmuchanie papierowych śnieżynek. Śnieżynki na niteczkach trzymane przez uczestników.

II. Zrytmizowanie

Zaproszenie do wspólnej zabawy. Prezentacja piosenki "Bałwanek" (źródło K. Forecka-Waśko "W rytmie kroków i podskoków", wyd. Harmonia,2011).

Po odsłuchaniu dzieci przedstawiają opis bałwanka.

W takt muzyki dzieci maszerują w różnych kierunkach po salii wypytują się o bałwanka (zgodnie z tekstem). Podczas refrenu formują koła, idą po linii koła.

Ćwiczenia oddechowe – na stojąco. Ręce w górę nabieranie powietrza nosem, ręce w dół wypuszczanie powietrza buzią.

Ćwiczenie rytmiczne. Dzieci siadają w kole. Zadaniem jest ulepienie podczas refrenu piosenki bałwana ze śnieżnych kul, za które posłużą pięści dzieci.

Zgodnie ze wskazanym kierunkiem dzieci układają piąstkę na piąstkę. Kula może zostać dodana na akcent w muzyce, pojawiający się na pierwszą miarę taktu refrenu. Po refrenie prowadzący sprawdza czy bałwan jest zbudowany z odpowiedniej liczby kul, jeśli nie burzy bałwana i powtarza refren. Jeśli tak, grupa może przenieść bałwana w dowolne miejsce.

Ćwiczenia oddechowe – dzieci siedzą na nogach, ręce wyciągnięte do góry, zamknięte oczy, głębokie wdechy i wydechy.

III. Uwrażliwienie

Zabawa „Uczucia”. Każda osoba ma inny instrument, grając przedstawia emocje, które dzieci zaobserwowały w piosence (smutek, radość, złość). Pozostałe dzieci odgadują, jakie zostały zagrane emocje. Wszyscy razem grają smutek, radość, złość (głośno, cicho).

Ćwiczenia oddechowe na stojąco z unoszeniem rąk.

Zabawa z lampionami (kulami śniegowymi). Grupowa improwizacjaz muzyką. Lampion jako świeży śnieg (delikatne miękkie ruchy), lodowa krucha kula (ostrożne miękkie ruchy), ciężka kula śniegu (ruchy z wysiłkiem). Muzyka podpowiada, co „trzymamy” w ręce.

Ćwiczenia oddechowe – dzieci siedzą po turecku dmuchają w baloniki.

IV. Relaks

Dzieci leżą na dywanie, ciało ułożone luźno.

Ćwiczenia izometryczne – równoczesne zaciskanie pięści i prostowanie nóg w kolanach, po sekundzie rozluźnianie mięśnie, powtarzamy ćwiczenie kilka razy.

Ćwiczenia oddechowe – na leżąco, wykonujemy kilka szybkich oddechów przez nos, usta zamknięte. Wykonujemy kilka oddechów głęboko ...