Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Alicja Żaba
PPW 3b
2014/2015
SCENARIUSZ ZAJĘĆ MUZYKOTERIAPII
Temat: "Bałwanek"
Cele:
− odreagowanie napięć psychoruchowych,
− likwidacja niepokoju, lęku, agresji,
− budzenie aktywności do osiągania zadowolenia z wykonywanych czynności i wspólnej zabawy
Zajęcia w klasie I w ramach zajęć korekcyjno-kompensacyjnych lub w grupie przedszkolnej.
Metody: poznawcza, aktywizująca
Formy: grupowa z elementami indywidualizacji
Środki dydaktyczne:
Instrument muzyczny, nagrania muzyczne, instrumenty perkusyjne, rekwizyty- papierowe lampiony.
Czas pracy: 45 - 60 minut.
Struktura zajęć:
I. Odreagowanie
1. Powitanie – Piosenka "Na powitanie wszyscy razem...". Śpiew połączony z odpowiednimi gestami.
2. Zabawa „Ojciec i siedmiu synów”, w pozycji stojącej tańczą poszczególne części ciała, potem całe ciało.
3. Ćwiczenia oddechowe wprowadzające do tematu. W pozycji stojącej, dmuchanie papierowych śnieżynek. Śnieżynki na niteczkach trzymane przez uczestników.
II. Zrytmizowanie
Zaproszenie do wspólnej zabawy. Prezentacja piosenki "Bałwanek" (źródło K. Forecka-Waśko "W rytmie kroków i podskoków", wyd. Harmonia,2011).
Po odsłuchaniu dzieci przedstawiają opis bałwanka.
W takt muzyki dzieci maszerują w różnych kierunkach po salii wypytują się o bałwanka (zgodnie z tekstem). Podczas refrenu formują koła, idą po linii koła.
Ćwiczenia oddechowe – na stojąco. Ręce w górę nabieranie powietrza nosem, ręce w dół wypuszczanie powietrza buzią.
Ćwiczenie rytmiczne. Dzieci siadają w kole. Zadaniem jest ulepienie podczas refrenu piosenki bałwana ze śnieżnych kul, za które posłużą pięści dzieci.
Zgodnie ze wskazanym kierunkiem dzieci układają piąstkę na piąstkę. Kula może zostać dodana na akcent w muzyce, pojawiający się na pierwszą miarę taktu refrenu. Po refrenie prowadzący sprawdza czy bałwan jest zbudowany z odpowiedniej liczby kul, jeśli nie burzy bałwana i powtarza refren. Jeśli tak, grupa może przenieść bałwana w dowolne miejsce.
Ćwiczenia oddechowe – dzieci siedzą na nogach, ręce wyciągnięte do góry, zamknięte oczy, głębokie wdechy i wydechy.
III. Uwrażliwienie
Zabawa „Uczucia”. Każda osoba ma inny instrument, grając przedstawia emocje, które dzieci zaobserwowały w piosence (smutek, radość, złość). Pozostałe dzieci odgadują, jakie zostały zagrane emocje. Wszyscy razem grają smutek, radość, złość (głośno, cicho).
Ćwiczenia oddechowe na stojąco z unoszeniem rąk.
Zabawa z lampionami (kulami śniegowymi). Grupowa improwizacjaz muzyką. Lampion jako świeży śnieg (delikatne miękkie ruchy), lodowa krucha kula (ostrożne miękkie ruchy), ciężka kula śniegu (ruchy z wysiłkiem). Muzyka podpowiada, co „trzymamy” w ręce.
Ćwiczenia oddechowe – dzieci siedzą po turecku dmuchają w baloniki.
IV. Relaks
Dzieci leżą na dywanie, ciało ułożone luźno.
Ćwiczenia izometryczne – równoczesne zaciskanie pięści i prostowanie nóg w kolanach, po sekundzie rozluźnianie mięśnie, powtarzamy ćwiczenie kilka razy.
Ćwiczenia oddechowe – na leżąco, wykonujemy kilka szybkich oddechów przez nos, usta zamknięte. Wykonujemy kilka oddechów głęboko ...