Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz zajęć zintegrowanych dla klasy II z wykorzystaniem utworu Anny Onichimowskiej pt. O robaczku w niemodnym kubraczku
Scenariusz autorski, opracowała Małgorzata Głód
Temat bloku: W kręgu poezji Anny Onichimowskiej.
Temat dnia: Poznajemy wiersz Anny Onichimowskiej pt. O robaczku w niemodnym kubraczku.
Usytuowanie tematu w podstawie programowej:
interesuje się książką i czytaniem,
słucha w skupieniu czytanych utworów,
wyszukuje w tekście potrzebne informacje,
przejawia wrażliwość estetyczną, rozszerza zasób słownictwa poprzez kontakt z dziełami literackimi,
Cele ogólne:
rozwijanie wyobraźni,
kształtowanie potrzeby kontaktu dziecka z literaturą,
rozbudzanie zainteresowania poezją,
ocenianie postępowania bohaterów w wierszu,
kształtowanie umiejętności autoprezentacji,
prezentacja wybranych norm i zasad poprawnego zachowywania się,
uwrażliwianie na uczucia innych osób – rozwijanie empatii,
Cele szczegółowe:
Uczeń
wyraża emocje w sposób werbalny i niewerbalny,
wyraża opinię na temat postawy głównego bohatera – robaczka,
wchodzi w role, wykorzystując różne środki ekspresji,
rozpoznaje i nazywa uczucia wyrażone mimiką, gestem, intonacją głosu,
potrafi odróżnić zachowanie poprawne od nagannego,
weźmie udział w zabawie, wypowie się na temat uczuć podczas pełnienia różnych ról,
wykona pracę plastyczno-techniczną,
Środki i materiały dydaktyczne:
Tekst wiersza, łupiny z orzechów włoskich, wstążki, rurki po napojach, plastelina, kolorowy papier.
Przebieg zajęć:
Powitanie dzieci przez N. Zabawą „Witaj mały robaczku”
Sytuacja przedrecepcyjna
Jesteśmy różnymi zwierzętami w lesie, jest nas duża grupa zwierząt, niektórzy prowadzą rozmowę z robaczkiem. Jak myślicie o czym?
1. Ekspresja werbalna
Wysłuchanie wiersza Anny Onichimowskiej pt. O robaczku w niemodnym kubraczku
N. zaprasza dzieci do koła i prosi o uważne wysłuchanie czytanego utworu.
O robaczku w niemodnym kubraczku
Pod paprociom, na leśnej polanie,
znalazł sobie wygodne mieszkanie
bardzo śmieszny, niewielki robaczek.
Miał sześć nóżek, pancerzyk,
Trąbkę, oczka i ryjek
A na grzbiecie niebieski kubraczek.
Wszyscy strasznie się śmiali
i pytali go ciągle:
Po co ci ten kubraczek, robaczku?
I w dodatku niebieski,
w jakieś paski czy kreski.
I w dodatku niemodny:
na guziki z kokardą.
Kto dziś- śmieszny robaczku-
nosi taki kubraczek?
Ja – powiedział robaczek –
noszę taki kubraczek.
Bo jest ładny: niebieski,
na guziki z kokardą.
Wy możecie się śmiać,
lecz ja wiem doskonale,
że wyglądam w nim ślicznie
i że każdy z was chciałby
mieć taki niemodny kubraczek
Rozmowa kierowana pytaniami N.
- Gdzie mieszkał główny bohater?
- Jak wyglądał robaczek?
- Dlaczego zwierzęta śmiały się z robaczka?
- Czy robaczek zmartwił się tym wyśmiewaniem?
- Powiedz jak czuł się wyśmiewany robaczek ?
- Dlaczego nie należy wyśmiewać innych?
2. Ekspresja ruchowa
Dzieci podzielone na dwie grupy: grupa robaczków i grupa różnych innych zwierząt. Robią dwa koła i maszerują w rytm recytowanego ...