Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Program koła artystycznego klasa 3a
W każdym dziecku kryją się zdolności, siła wyobraźni i kreatywność, trzeba je tylko ożywić, rozwijać i wspierać. Program jest wyrazem troski o dziecko oraz o rozwój jego zdolności.
Sztuka w wychowaniu umożliwia wyrażanie własnych uczuć i myśli. Jest twórczą i dynamiczną aktywnością. Kontakt ze sztuką rozwija u dzieci ekspresję i umiejętności artystyczne, zdolność do działania i osiągania celu.
Program ten przyczynia się do poszerzania doświadczeń artystycznych i możliwości twórczych dzieci, rozwinie umiejętność współpracy w grupie i pomagania sobie nawzajem. Wzmocni, rozbudzi wiarę w siebie i własne możliwości. Program ten kierowany jest do uczniów edukacji wczesnoszkolnej.
Dbając by działalność koła była efektywna i mobilizująca do działania należy kierować się następującymi zasadami:
unikania monotonności poprzez wprowadzenie nowych, ciekawych, oryginalnych zadań w różnorodnych technikach plastycznych i różnych form aktywności muzycznej;
racjonalnego planowania, tak by nie przemęczać dzieci podczas zajęć i zapewnić i mu swobodę wypowiedzi, przemyślenia i przeżycia istoty zadania;
odpowiedniego klimatu sprzyjającego pracy twórczej, w szczególności zaspokojenia potrzeby bezpieczeństwa, akceptacji i uznania.
Program ten realizowany będzie w czasie zajęć odbywających się raz w tygodniu w czasie trwania jednej godziny lekcyjnej.
Celem głównym tego programu jest wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju plastycznego i muzycznego dziecka w zakresie:
jego wrodzonych możliwości twórczych;
poznawania i wyrażania siebie w formie ekspresji plastycznej i muzycznej;
kształtowania twórczej postawy.
Cele szczegółowe:
uwrażliwienie na piękno otaczającego świata;
wzbudzanie przeżyć artystycznych i estetycznych;
wspieranie aktywności plastycznej poprzez wyposażenie w różne środki wyrazu;
wyrażanie przeżyć i wiedzy o otaczającym świecie za pomocą różnych technik plastycznych i form aktywności muzycznej;
rozwijanie umiejętności posługiwania się technikami plastycznymi oraz umiejętne operowanie narzędziami i materiałem;
nabywanie i rozwijanie umiejętności muzycznych;
rozwijanie wyobraźni poprzez kontakt z wytworami sztuki i utworami muzycznymi (aktywne słuchanie muzyki);
dostrzeganie form oraz bogactwa barw w naturze;
wzbogacanie przeżyć i wyzwalanie emocji u dzieci;
stwarzanie swobodnej, akceptującej i twórczej atmosfery;
odkrywanie przez dzieci własnych możliwości twórczych;
rozwijanie wrażliwości estetycznej i rozwijanie dyspozycji psychicznych: samodzielności, wytrwałości, umiejętności planowania i dokonywania właściwych wyborów;
budzenie poczucia satysfakcji i odpowiedzialności za własną pracę.
Propozycja realizacji zagadnień plastycznych i muzycznych.
Podczas zajęć uczeń aktywnie obcuje ze sztuką podejmując działania plastyczne i muzyczne. Działając będzie poznawał i realizował następujące zagadnienia:
barwy podstawowe i pochodne;
barwy ciepłe i zimne;
gama kolorystyczna;
linia, punkt, kontur,
narzędzia i podłoża rysunkowe;
malarstwo – plama walorowa, technika akwarelowa,technika plakatowa;
papier: wydzieranie, kolaż;
faktura;
kształt;
czym są dzieła sztuki?;
grafika i kalkografia;
rzeźba, płaskorzeźba z plasteliny i masy solnej;
rzemiosło ...