Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Temat: ,,Poznajemy instrumenty muzyczne’’
Klasa IV
Zespół Edukacyjno-Terapeutyczny
Uczniowie upośledzeni w stopniu umiarkowanym i znacznym
Przedmiot: Muzyka
Czas trwania: 45 min.
Prowadzący zajęcia: mgr Joanna Jankowska
Cele ogólne:
Rozwijanie wrażliwości muzycznej.
Stymulacja zmysłu słuchu.
Wykonanie instrumentu muzycznego- grzechotki.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
- odróżnia co najmniej jeden dźwięk instrumentu,
- potrafi nazwać większość poznanych instrumentów muzycznych,
- potrafi w miarę swoich możliwości zagrać na instrumentach muzycznych,
- potrafi w miarę swoich możliwości samodzielnie wykonać instrument muzyczny,
- aktywnie uczestniczy w zajęciach.
Metody: słowna, pokazowa, praktycznego działania.
Formy: indywidualna, grupowa.
Środki dydaktyczne: Instrumenty muzyczne- bębenek, tamburyn, flet prosty, marakasy, cymbałki, kastaniety; zdjęcia instrumentów; płyta CD z odgłosami instrumentów; odtwarzacz płyt CD, butelki po jogurcie pitnym lub puszki po coli, groch, ryż, nożyczki, wycinanki samoprzylepne, koc.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
Wprowadzenie:
Nauczyciel wita się z dziećmi.
Sprawdzenie obecności.
Zaproszenie uczniów do wspólnej zabawy podczas piosenki „Mało nas, do pieczenia chleba” – Nauczyciel śpiewa piosenkę i wywołuje imię dziecka, które dołącza do niego, do kółka. Następnie razem z dzieckiem śpiewa i wywołuje następnych uczniów po kolei.
Zabawa muzyczno-ruchowa przy piosence „Boogie Woogie”.
Nauczyciel rozkłada koc na środku klasy. Prosi dzieci, aby usiadły w kółku. Następnie na środku układa instrumenty muzyczne.
Część główna:
Obserwacja polisensoryczna instrumentów muzycznych.
Nazywanie instrumentów muzycznych. (Uczeń z znacznie upośledzony umysłowo, niemówiący, z pomocą pomocy nauczyciela łączy zdjęcie z odpowiednim instrumentem)
Poznawanie dźwięków instrumentów muzycznych - demonstracja dźwięku przez nauczyciela. Próby wydobywania dźwięków z instrumentów muzycznych przez dzieci.
Co to za instrument? – nauczyciel puszcza nagranie, dzieci próbują odgadnąć, jakiego instrumentu jest dany dźwięk.
Zabawa „Czego brakuje”- Jeden uczeń wychodzi za drzwi. Uczniowie razem
z nauczycielem chowają jeden instrument muzyczny. Uczeń musi odgadnąć, którego instrumentu brakuje.
Wykonanie instrumentu muzycznego- grzechotki.
Przygotowanie stanowisk pracy. Wsypanie do plastikowych buteleczek po jogurcie pitnym (1/2 butelki) ryżu bądź grochu. Zakręcenie butelek. Ozdabianie „grzechotek” wycinanką.
Zakończenie:
Sprzątanie stanowisk pracy.
Prezentacja grzechotek.
Zakończenie zajęć