Dodaj publikację
Autor
Jolanta Kunecka
Data publikacji
2015-02-09
Średnia ocena
0,00
Pobrań
245

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program mający na celu wyrównywanie startu szkolnego dzieci z trudnościami w uczeniu się. Opracowanie: Grażyna Koruszowic i Jolanta Kunecka.
 Pobierz (doc, 96,5 KB)

Podgląd treści

PROGRAM

ZAJĘĆ KOREKCYJNO – KOMPENSACYJNYCH

dla uczniów klasy I

Autorki programu: mgr Jolanta Kunecka

mgr Grażyna Koruszowic

Tytuł programu: „Bawię się i uczę”

[pic]

❖ Cele programu:

Cel główny: wyrównywanie startu szkolnego dzieci z trudnościami w uczeniu się

Cele bezpośrednie:
- stymulowanie ogólnego rozwoju dziecka,
- ćwiczenia orientacji przestrzennej,
- rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej,
- usprawnianie umiejętności słuchania i koncentracji uwagi na wybranych czynnościach,
- wyrabianie właściwej motywacji do nauki, uczenie się również poprzez zabawę,
- wykształcenie umiejętności analizy i syntezy słuchowej wyrazów,
- usprawnianie percepcji wzrokowej i koordynacji wzrokowo – ruchowej,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- utrwalanie wzorów liter drukowanych i pisanych,
- doskonalenie techniki czytania i pisania,
- kształtowanie rozumowania operacyjnego,
- wdrażanie do systematycznej pracy w domu

❖ Osoby współpracujące w realizacji programu: nauczyciel nauczania zintegrowanego, wychowania fizycznego, nauczyciel prowadzący gimnastykę korekcyjną, pedagog szkolny, psycholog szkolny, rodzice, konsultacje logopedyczne

❖ Czas realizacji programu: 1 rok szkolny, spotkania z częstotliwością dwa razy w tygodniu

Adresaci programu: dzieci w wieku 7 lat z niedostateczną dojrzałością szkolną będące w kl. 1

❖ Działania związane z przygotowaniem i realizacją programu:
Czynności przygotowawcze:
- dokonanie diagnozy pedagogicznej,
- analiza opinii, orzeczeń z PPP,
- konsultacje z pedagogiem , psychologiem szkolnym oraz innymi specjalistami ( w razie konieczności),
- ustalenie terminów spotkań z rodzicami, zawarcie kontraktu,
- przedstawienie rodzicom celów i sposobów realizacji programu,
- ustalenie harmonogramu zajęć,
- zgromadzenie potrzebnych materiałów dydaktycznych, przyborów,
- ustalenie sposobu dokumentowania zajęć ( założenie teczki, zeszyty, karty pracy, arkusze obserwacji),
- opracowanie zestawu zadań dla dzieci do ćwiczeń w domu

Realizacja programu:

|Lp. |Tytuł modułu |Planowany termin |Czas trwania |Koordynator zadania |Osoby/instytucje współpracujące |uwagi |
| | |realizacji | | | | |
|1. |Integracja grupy |Pierwsze zajęcia |45 min |Osoba prowadząca zajęcia|Dzieci, rodzice | |
| |Zawarcie kontraktu, ustalenie zasad współpracy w grupie, oznakowanie teczki potrzebnej na | | | |PPP, pedagog, psycholog szkolny | |
| |gromadzenie materiałów | | | | | |
| |Zabawy integrujące grupę „Jak się nazywasz? Co lubisz robić?”, „Iskierka”, „Głuchy | | | | | |
| |telefon”, zabawy z kłębkiem wełny – rzucanie do kolegi, koleżanki włóczki i wypowiadanie | | | | | |
| |jego imienia, tworzenie plątaninki którą potem trzeba rozwinąć | | | | | |
|2. |Terapia funkcji przestrzennych |Pierwszy miesiąc, |Ok. 5 – 10 |Osoba prowadząca zajęcia|Rodzice, | |
| |Rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała: |okazjonalnie w ciągu |min. na | |nauczyciel wychowania fizycznego | |
| |różnicowanie strony lewej i prawej ciała, |roku |zajęciach | | | |
| |odtwarzanie prostych układów ruchowych do rymowanek pokazywanych przez nauczyciela, | | | | | |
| |wykonywanie prostych układów ruchowych pod dyktando, | | | | | |
| |oglądanie swojego ciała w lustrze i poruszanie wskazaną częścią ciała, | | | | | |
| |Rozwijanie orientacji w przestrzeni: | | | | | |
| |manipulowanie przedmiotami (maskotką) i poruszanie się zgodnie z poleceniami: połóż nad, na| | | | | |
| |, za , przed, pomiędzy, obok, pod, przy | | | | | |
| |ćwiczenia w parach z osobą stojącą naprzeciw | | | | | |
| |wskazywanie i nazywanie położenia przedmiotów w przestrzeni | | | | | |
| |Różnicowanie i określanie kierunków ...