Dodaj publikację
Autor
Anna Kozłowska
Data publikacji
2015-02-24
Średnia ocena
0,00
Pobrań
63

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Innowacje pedagogiczne - referat na RP.
 Pobierz (docx, 22,0 KB)

Podgląd treści

INNOWACJE PEDAGOGICZNE

Przygotowała: Anna Kozłowska

Regulacje prawne związane z prowadzeniem działalności innowacyjnej przez publiczne szkoły i placówki.Podstawą prawną do wdrażania innowacji pedagogicznej jest:

Rozporządzenie MENiS z 9 kwietnia 2002r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. z 2002 nr 56, poz.506 ze zm.)

oraz

Rozporządzenie MEN z dnia 24 sierpnia 2011 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki

(Dz. U. z 2011r. Nr 176, poz. 1051)

Niniejsze rozporządzenie wyjaśnia podstawowe pojęcie tj. innowację pedagogiczną oraz opisuje całą procedurę wprowadzania innowacji.

Pojęcie innowacji:

Innowacja pedagogiczna to każde nowatorskie rozwiązanie programowe, organizacyjne lub metodyczne, mające na celu poprawę jakości pracy szkoły.

Innowacje nie mogą prowadzić do zmiany typu szkoły. Przedsięwzięcie innowacyjne jest poddane rygorom jakości na każdym etapie działania. Ma ono określone ramy czasowe, cele, etapy i sposoby realizacji zadań, zakładane rezultaty, ponoszone koszty oraz wykorzystanie efektów realizacji.

Dlaczego wprowadzać innowację?

Przemiany dokonujące się w polskiej oświacie stawiają nauczycieli wobec konieczności poszukiwania nowych, niekonwencjonalnych metod czy form pracy z uczniami. Twórcze podejście nauczyciela powoduje wprowadzanie w szkołach wielu autorskich rozwiązań programowych, organizacyjnych czy metodycznych, a co za tym idzie podnoszenie jakości pracy szkoły. Taką możliwość daje właśnie wprowadzenie innowacji pedagogicznej.

Podstawowymi źródłami wprowadzania innowacji są:

niezadowolenie z rezultatów własnej pracy,

niedogodności wynikające z funkcjonowania szkoły,

narastanie niepokojących zjawisk w pracy w szkole,

oczekiwania odbiorców usług edukacyjnych i chęć sprostania im,

aspiracje zawodowe, dążenie do rozwoju osobistego,

chęć wprowadzania ulepszeń, zmian i dotrzymania kroku zmianom zachodzącym w otoczeniu.

Rodzaje innowacji pedagogicznej

W zależności od sfery, której dotyczą planowane zmiany, innowacje można podzielić na:

Programowe

Organizacyjne

Metodyczne

Innowacje programowe dotyczą:

poszerzania programów o nowe treści bez naruszania podstawy programowej,

integrowania nauczania wokół bloków edukacyjnych,

modyfikacji programów nauczania dopuszczonych do użytku szkolnego przez MEN,

wprowadzenia wewnątrzszkolnych zasad oceniania uczniów,

realizacji własnego, autorskiego programu nauczania.

Innowacje organizacyjne obejmują struktury działań pedagogicznych, które polegają na:

zmianie liczby uczniów w klasie,

wprowadzeniu zmiany czasu trwania lekcji,

tworzeniu zespołów problemowych w klasie,

prowadzeniu zajęć z innym specjalistą we współpracy,

organizacja pracowni nauczania-uczenia się,

współpracy szkoły z innymi instytucjami dydaktyczno-wychowawczymi w zakresie wspierania rozwoju uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

Innowacje metodyczne dotyczą zmian w procesie nauczania – uczenia się m.in. w zakresie:

stosowania nowych metod nauczania-uczenia się,

prezentacji materiału,

form pracy w dziedzinie wprowadzania, utrwalania lub sprawdzania wiadomości i umiejętności,

technik przyspieszonego uczenia się,

sposobu prowadzenia ewaluacji efektywności nauczania,

kontroli osiągnięć- ...