Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Pozytywne efekty nauczania języka obcego u dzieci z wadą wymowy
1. Czy dziecko z wadą wymowy może uczyć się obcego języka?
Wady wymowy u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym są związane z nieprawidłowościami w zakresie odbioru bądź nadawania mowy. Spektrum spotykanych wśród dzieci nieprawidłowości artykulacyjnych jest bardzo szerokie.
Można jednak wymienić kilka istotnych czynników, które wpływają pozytywnie na proces opanowywania języka obcego przez dziecko. Potrzebne jest:
a) porozumienie nauczyciela języka obcego z logopedą
b) szczególne zainteresowanie rodziców nauką języka obcego przez dziecko, potrzeba pochwał i zachęty, gdyż dziecko samo nie znajdzie motywacji do podjęcia trudu nauki języka obcego
c) potrzebne są zabawy kształtujące zdolności receptywne w zakresie wymowy obcojęzycznej
d) dwujęzyczny rozwój dziecka z wadą wymowy nie powinien być postrzegany jako zagrożenie dla rozwoju języka ojczystego
e) dziecko powinno być odpowiednio motywowane do nauki kolejnych języków
Wyniki moich obserwacji, dotyczących wad wymowy u dzieci uczących się języka polskiego i angielskiego, nie pozwalają na wykluczanie tych dzieci z zajęć w języku obcym. Są to w większości dzieci, które zachęcone do nauki poprzez pochwałę i zabawę, wykazują następnie silną motywację do odnoszenia sukcesu w nauce języka obcego.
Jeśli wymienione czynniki zadziałają tak jak powinny, możemy zaobserwować rewalidacyjny wpływ nauki języka angielskiego na naukę języka ojczystego. Dzieje się tak dlatego, że nauka języka obcego we wczesnym dzieciństwie przynosi wiele korzyści, ponieważ rozwija myślenie dzieci, zwiększa świadomość metajęzykową, pojemność pamięci, kreatywność, pewność siebie oraz tolerancję dla innych kultur. Moim zdaniem, dzięki połączeniu działań nauczycieli języków i logopedów, można stworzyć właściwe warunki do nauki języka obcego każdemu dziecku, na każdym etapie rozwoju jego mowy. Rodzice nie powinni więc obawiać się zagrożeń związanych z nauką drugiego języka, lecz czynnie włączyć się w proces nauki wszystkich języków, jakie opanowuje ich dziecko.
2. W jaki sposób można uczyć języka angielskiego dziecko, które ma trudności w mówieniu i rozumieniu języka ojczystego?
Jako nauczyciel języka angielskiego zdaję sobie sprawę, że dobra komunikacja jest kluczowa dla osiągnięcia sukcesu w nauce języka obcego. Umiejętności komunikacyjne pomagają dzieciom zrozumieć i wyjaśniać świat wokół nich samych, dzielić się swoimi pomysłami i uczuciami oraz znaleźć przyjaciół. Dobre umiejętności językowe pozwalają dziecku rozumować i uczyć się. Pomagają również rozwijać świadomość samego siebie i uczucie przynależności do grupy i społeczeństwa. Gdy zauważam ucznia z problemami w mówieniu lub trudnościami językowymi, zastanawiam się jak mu pomóc i wtedy przydaje się znajomość strategii uczenia, aby pomóc uczniowi doświadczyć radości i sukcesów w nauce języka obcego, a nie tylko ...