Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Wykorzystanie programu Nauka ZAV
do nauki bezwzrokowego pisania na klawiaturze komputera
Wiele powiedziano już na temat efektywności bezwzrokowego pisania na klawiaturze
komputera. Wiadomo, że bezwzrokowe pisanie zwiększa szybkość pisania z każdą
godziną spędzoną przy pracy z klawiaturą; zmniejsza ilość popełnianych błędów;
eliminuje zbędne obciążenie wzroku i uwagi, zmniejsza napięcie a w konsekwencji
zmęczenie.
Oprócz zwiększającej się biegłości pisania, postawa, którą należy przyjąć przy takim
pisaniu, jest najzdrowszą z możliwych. Powoduje ona, że dolegliwości wielu układów,
od kostnego, poprzez krążenia, oddechowy, na wzroku kończąc, jeśli się pojawią to
w późniejszym wieku, a praca przy komputerze nie będzie ich przyczyną. Przede
wszystkim jednak bezwzrokowe pisanie „uwalnia świadomość”. Pisząc taką właśnie
metodą jesteśmy w stanie skupić się na merytorycznym aspekcie zadania.
Wiele też pojawiło się programów do nauki pisania. Ja chciałabym Państwu przedstawić
programową naukę pisania na klawiaturze komputera – Nauka ZAV - przystosowaną do
języka polskiego przez autorkę tego artykułu.
Nazwa metody pochodzi od nazwiska jego autora – Jaroslava Zaviačiča.
Program Nauka ZAV jest inny niż znane Państwu programy.
Co nowego wobec tego porównaniu z innymi metodami nauki pisania?
1. Oparty jest na numerowanych ćwiczeniach (im więcej ćwiczeń uczeń wykona tym
lepiej będzie pisał, czyli szybciej robiąc mniej błędów).
2. Litery poznaje się od tych, które w danym języku występują najczęściej.
W języku polskim będzie to w kolejności: a, k, s, j, i, … Pisanie tych liter będzie
najsprawniejsze.
3. Obsługę klawiatury poznaje się po jednej literze (nie po kilka jednocześnie).
4. Litery uczeń poznaje w takiej kolejności, aby nie robić w przyszłości
tzw. symetrycznych błędów (np. poznajemy literę „i”, następnie „r”, „o”,
a dopiero później „e”).
5. Program wymusza stałą poprawę biegłości pisania (jeśli biegłość jest niższa niż
program zakłada, ćwiczenie będzie trzeba wykonać ponownie).
6. Wzrost biegłości jest płynnie podwyższany (nie skokowo), od 60 uderzeń na
1 minutę, aż do 220 uderzeń na 1 minutę.
7. Po wykonaniu 1250 ćwiczenia program gwarantuje biegłość minimum 220
uderzeń na 1 minutę.
Nauczycielem staje się program, on „sprawdza nasze błędy”, liczy biegłość i porównuje
z zaplanowaną poprawnością i szybkością na danym etapie nauki. Rozdaje nagrody
przesuwając nas o kilka ćwiczeń do przodu, ewentualnie poprosi o powtórzenie
wykonania jakiegoś ćwiczenia jeszcze raz.
Założeniem Nauki ZAV jest praca indywidualna. Każdy z uczniów poznaje pozycje liter
i znaków w swoim tempie. Tempo to jest uzależnione od uzdolnień, możliwości
i zaangażowania ucznia w pracę. Nauczyciel na pierwszej lekcji objaśnia postawę, którą
należy przyjąć przy pracy z klawiaturą komputera (co rozumiemy: nie ...