Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Wstęp
„Książka to mędrzec łagodny i pełen słodyczy, które puste życie napełnia światłem, a puste serca wzruszeniem”
Kornel Makuszyński
Już od najwcześniejszych lat bardzo istotny wpływ na rozwój dziecka ma jego stały kontakt z książką. Spełnia on wiele ważnych funkcji, m.in. wpływa na sferę poznawczą, wychowawczą, estetyczną i rozwija wyobraźnię dziecka.
Aby dojść do etapu samodzielnego czytania dziecko musi przejść przez określone fazy rozwoju czytelniczego, a mianowicie: oglądanie ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań, baśni, własne opowiadania. Zadaniem wychowawcy oddziału przedszkolnego jest rozbudzanie zaciekawienia, a potem zainteresowania dzieci literaturą. Szczególnego znaczenia nabiera praca z książką w grupie dzieci, stojących u progu szkoły. Nauczyciel przedszkola powinien rozbudzać w dziecku motywację do sięgania po książkę z satysfakcją, gdyż będzie ona wkrótce jego nieodłącznym towarzyszem. Dla niektórych przedszkolaków wspólne słuchanie jest bardzo trudne: kręcą się, często zmieniają miejsca siedzenia. Dlatego też bardzo ważny jest wybór przez nauczyciela różnych form pracy rozwijających zainteresowania czytelnicze . Stąd mój pomysł na cykl „Z książką za pan brat” ,dzięki któremu, dzieci będą miały możliwość w urozmaicony sposób obcowania z literaturą dziecięcą.
Wiedzę na temat rozwijania czytelnictwa dzieci i sposobów kształtowania postaw czytelniczych powinni posiadać nie tylko nauczyciele i bibliotekarze,
ale także rodzice i dziadkowie, którzy spędzają wiele czasu ze swoimi pociechami.
Mając to na uwadze, postanowiłam zorganizować cykliczne sytuacje edukacyjne poświęcone książce, angażując w nie rodziców i dziadków dzieci z oddziału zerowego. Do współpracy zaprosiłam także bibliotekę szkolną oraz Bibliotekę Miejską i Wojewódzką w Bydgoszczy. Podsumowaniem cyklu będzie udział dzieci w konkursie recytatorskim, pt. „Zabawa z wierszem” zorganizowanym w oddziale przedszkolnym w SP 32 w Bydgoszczy.
I. Cel główny:
Rozbudzanie i kształtowanie zainteresowań czytelniczych wśród dzieci w przedszkolu; rozwijanie aktywności dzieci poprzez działania wykraczające poza program przedszkolny.
II. Cele szczegółowe:
• Wprowadzenie przedszkolaków w świat książek rozumiane jako otwarcie na świat wartości, które zawiera literatura piękna dla dzieci
• Zwrócenie wagi dzieci na to, że w otoczeniu człowieka jest zawsze miejsce dla książki
• Ukazanie przedszkolakom właściwego kontaktu z książką poprzez wzorowanie się na osobach dorosłych
• Przygotowanie dzieci do późniejszego, już samodzielnego wyboru książek
• Nauka obcowania z literaturą w sposób samodzielny i twórczy
• Budzenie zaciekawienia książką przez:
-udział we wspólnym czytaniu członków rodziny dziecka
- ciekawe zabawy w oparciu o poznany utwór z wykorzystaniem dramy
- wycieczki do biblioteki szkolnej i miejskiej
- wspólne tworzenie atrakcyjnego kącika książek w sali przedszkolnej
-udział w konkursie recytatorskim
• Wzbogacanie słownictwa dzieci i doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat
• Poznanie różnych sposobów wyrażania swoich emocji
III. Procedury osiągania ...