Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
LEKCJE JĘZYKA ANGIELSKIEGO W SZKOLE PODSTAWOWEJ – PRAKTYCZNE PORADY ORAZ WSKAZÓWKI DOTYCZĄCE RÓŻNYCH ASPEKTÓW NAUCZANIA.
AUTOR: Urszula Jaksa
1. One-Minute Feedback index cards
Pod koniec lekcji uczniowie otrzymują karteczki, na których dokonują oceny lekcji. Jeśli mamy więcej czasu uczniowie uzupełniają cztery punkty:
a) jedną najważniejszą rzecz, której nauczyli się na lekcji.
b) jedną rzecz, której nie zrozumieli lub chcieliby więcej informacji na dany temat.
c) jedną aktywność, w którą zaangażowali się najbardziej.
d) jedną aktywność, której nie lubili i dlaczego.
Jeśli mamy mało czasu, to zwłaszcza w klasach pierwszych i drugich, wystarczy, że uczniowie wręczają nauczycielowi karteczki z „smiling face” (uśmiechniętą buzią), „so-so face” (obojętną buzią) lub „sad face” (smutną buzią). Oczywiście zbieramy je anonimowo.
2. Adding speaking activities to the lesson plan.
Według Nevilla Granta jednym z kryteriów wyboru podręcznika jest ilość zadań interaktywnych tj. komunikacyjnych służących używaniu języka angielskiego w sposób jak najbardziej zbliżony do rzeczywistych, prawdopodobnych sytuacji życiowych. Jeśli nasz podręcznik nie zawiera wielu ćwiczeń komunikacyjnych, to zawsze można zmodyfikować zadanie tak aby było bardziej interaktywne i zmuszało do wypowiedzi ustnej. Jedną z technik jest poproszenie uczniów o patrzenie na dany obrazek przez 1 minutę, a następnie wymienienie wszystkich elementów z pamięci. Uczniowie mogą w parach opisywać np. wygląd osoby sprawdzając siebie nawzajem. Wtedy ćwiczenie jest interaktywne (jeden uczeń widzi obrazek, a drugi z pamięci odtwarza jego elementy). Nauczyciel może przeczytać opis np. domu, a uczniowie z pamięci odtwarzają elementy opisu.
Każda pomoc dydaktyczna typu flashcard /story card może być użyta do krótkiej wypowiedzi ustnej np. uczniowie widzą obrazek dziewczynki z dwiema książkami. Nauczyciel zadaje pytanie: How many books does she have ?
Inną techniką zwiększająca poziom komunikatywności zadań umieszczonych w podręczniku są SUBSTITUTION-DRILLS. Wprowadzamy je już w klasie pierwszej gdzie dokonujemy natychmiastowych zmian w zdaniu poprzez manipulowanie elementów słownictwa.
Przykład
Nauczyciel: Can I have a robot, please ?
Uczniowie: Can I have a robot, please ?
Nauczyciel: a doll
Uczniowie: Can I have a doll, please ?
Od klasy trzeciej wprowadzamy proste dryle struktur zdaniowych, a od czwartej klasy klasyczne dryle gramatyczne.
Możemy również zaprojektować modele dialogów na dany temat i ćwiczyć w parach / grupach / na forum klasy. W tym celu rysujemy obrazki na tablicy / używamy flashcards / puppets etc.
Example (pomysł własny)
Student A – MICHAEL - 11
[pic][pic][pic][pic]
Student B – ALEX - 10
[pic][pic][pic][pic]
A: Hello. I’m Michael. What’s your name ?
B: Hi. My name’s Alex. Where are you from, Michael ?
A: I’m ...