Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Temat : „Tydzień” 13.01.2015
Zapis w dzienniku:
Ustalenie nazw kolejnych dni tygodnia – aspekt porządkowy liczb w zakresie 7. Określenia związane z upływem czasu.
Cele – przewidywane osiągnięcia ucznia:
- nazywa kolejne dni tygodnia
- dostrzega układ rytmiczny /następstwo dni w tygodniu/
- poprawnie używanie określeń związanych z upływem czasu (dziś, jutro, pojutrze, wczoraj, przedwczoraj)
- ma świadomość uczestnictwa wszystkich członków rodziny w pracach domowych
Plan zajęć
1. Wprowadzenie w temat lekcji - wysłuchanie wiersza J. Brzechwy „Tydzień” odczytanego przez nauczyciela z próbą dopowiadania przez dzieci wyrazów rymujących się w zwrotkach /aktywne słuchanie/:
Tydzień dzieci miał siedmioro:
"Niech się tutaj wszystkie…………………………. zbiorą!"
Ale przecież nie tak łatwo
Radzić sobie z liczną……………………………… dziatwą:
Poniedziałek już od wtorku
Poszukuje kota ……………………………………..w worku,
Wtorek środę wziął pod brodę:
"Chodźmy sitkiem czerpać ……………………………wodę."
Czwartek w górze igłą grzebie
I zaszywa dziury ………………………………………w niebie.
Chcieli pracę skończyć w piątek,
A to ledwie był …………………………………………początek.
Zamyśliła się sobota:
"Toż dopiero jest…………………………………………… robota!"
Poszli razem do niedzieli,
Tam porządnie ……………………………………………odpoczęli.
Tydzień drapie się w przedziałek:
"No, a gdzie jest ……………………………………….poniedziałek?"
Poniedziałek już od wtorku
Poszukuje kota …………………………………………….w worku -
I tak dalej...
Ustalenie przez dzieci /NaCoBeZu/ tematu lekcji : ”Tydzień – dni tygodnia”.
2. Wymienienie przez dzieci dni tygodnia i przeliczenie ich.
a/ Rozpoznawanie nazw dni tygodnia na kolorowych planszach na tablicy /czytanie globalne/. b/ Nazwanie dzisiejszego dnia /wtorek/. Poprawne używanie określeń związanych z upływem czasu (dziś, jutro, pojutrze, wczoraj, przedwczoraj) - wskazywanie właściwych dni tygodnia. c/ Przekładanie nazw z dniami tygodnia w celu zobrazowania rytmiczną organizację czasu w kolejnych tygodniach.
d/ Praca w 6 równolicznych grupach – ułożenie nazw dni tygodnia z kolorowej rozsypanki wyrazowej /kolory nazw dni tygodnia identyczne z eksponowanymi wcześniej na tablicy/.
3. „Tydzień” – zabawa ruchowa . Dzieci siadają w kole na dywanie i nazywają się po kolei dniami tygodnia. Na hasło „poniedziałek” dzieci-poniedziałki zamieniają się miejscami itd. wszystkie wywołane dzieci w analogiczny sposób zmieniają miejsca.
4. Rozmowa kierowana „Jak się nazywa pierwszy dzień tygodnia? Jak myślicie, dlaczego? Skąd się wzięła jego nazwa?” itd. Mająca na celu ustalanie kolejnych dni tygodnia – w aspekcie porządkowym liczby 7 – z wyjaśnieniem pochodzenia nazw dni tygodnia.
5. Praca wspólna z „Elementarzem” str. 44. Odczytywanie danych z tabeli, zadawanie pytań dotyczących zawartych tam informacji.
6. Praca wspólna z „Elementarzem” str. 45. Rozmowa o codziennych czynnościach wykonywanych przez dzieci, zwrócenie uwagi na uczestnictwo w pracach domowych. Czytanie zdań opisujących czynności Bartka w kolejnych dniach /wyprowadzanie psa, wynoszenie śmieci, nakrywanie do stołu, zamiatanie/. Czytanie informacji zapisanych za pomocą ...