Dodaj publikację
Autor
Małgorzata Kurys
Data publikacji
2015-03-27
Średnia ocena
0,00
Pobrań
166

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Edukacja matematyczna: Ustalenie nazw kolejnych dni tygodnia – aspekt porządkowy liczb w zakresie 7. Określenia związane z upływem czasu.
 Pobierz (docx, 14,7 KB)

Podgląd treści

Temat : „Tydzień” 13.01.2015

Zapis w dzienniku:

Ustalenie nazw kolejnych dni tygodnia – aspekt porządkowy liczb w zakresie 7. Określenia związane z upływem czasu.

Cele – przewidywane osiągnięcia ucznia:

- nazywa kolejne dni tygodnia

- dostrzega układ rytmiczny /następstwo dni w tygodniu/

- poprawnie używanie określeń związanych z upływem czasu (dziś, jutro, pojutrze, wczoraj, przedwczoraj)

- ma świadomość uczestnictwa wszystkich członków rodziny w pracach domowych

Plan zajęć

1. Wprowadzenie w temat lekcji - wysłuchanie wiersza J. Brzechwy „Tydzień” odczytanego przez nauczyciela z próbą dopowiadania przez dzieci wyrazów rymujących się w zwrotkach /aktywne słuchanie/:

Tydzień dzieci miał siedmioro:

"Niech się tutaj wszystkie…………………………. zbiorą!"

Ale przecież nie tak łatwo

Radzić sobie z liczną……………………………… dziatwą:

Poniedziałek już od wtorku

Poszukuje kota ……………………………………..w worku,

Wtorek środę wziął pod brodę:

"Chodźmy sitkiem czerpać ……………………………wodę."

Czwartek w górze igłą grzebie

I zaszywa dziury ………………………………………w niebie.

Chcieli pracę skończyć w piątek,

A to ledwie był …………………………………………początek.

Zamyśliła się sobota:

"Toż dopiero jest…………………………………………… robota!"

Poszli razem do niedzieli,

Tam porządnie ……………………………………………odpoczęli.

Tydzień drapie się w przedziałek:

"No, a gdzie jest ……………………………………….poniedziałek?"

Poniedziałek już od wtorku

Poszukuje kota …………………………………………….w worku -

I tak dalej...

Ustalenie przez dzieci /NaCoBeZu/ tematu lekcji : ”Tydzień – dni tygodnia”.

2. Wymienienie przez dzieci dni tygodnia i przeliczenie ich.

a/ Rozpoznawanie nazw dni tygodnia na kolorowych planszach na tablicy /czytanie globalne/. b/ Nazwanie dzisiejszego dnia /wtorek/. Poprawne używanie określeń związanych z upływem czasu (dziś, jutro, pojutrze, wczoraj, przedwczoraj) - wskazywanie właściwych dni tygodnia. c/ Przekładanie nazw z dniami tygodnia w celu zobrazowania rytmiczną organizację czasu w kolejnych tygodniach.

d/ Praca w 6 równolicznych grupach – ułożenie nazw dni tygodnia z kolorowej rozsypanki wyrazowej /kolory nazw dni tygodnia identyczne z eksponowanymi wcześniej na tablicy/.

3. „Tydzień” – zabawa ruchowa . Dzieci siadają w kole na dywanie i nazywają się po kolei dniami tygodnia. Na hasło „poniedziałek” dzieci-poniedziałki zamieniają się miejscami itd. wszystkie wywołane dzieci w analogiczny sposób zmieniają miejsca.

4. Rozmowa kierowana „Jak się nazywa pierwszy dzień tygodnia? Jak myślicie, dlaczego? Skąd się wzięła jego nazwa?” itd. Mająca na celu ustalanie kolejnych dni tygodnia – w aspekcie porządkowym liczby 7 – z wyjaśnieniem pochodzenia nazw dni tygodnia.

5. Praca wspólna z „Elementarzem” str. 44. Odczytywanie danych z tabeli, zadawanie pytań dotyczących zawartych tam informacji.

6. Praca wspólna z „Elementarzem” str. 45. Rozmowa o codziennych czynnościach wykonywanych przez dzieci, zwrócenie uwagi na uczestnictwo w pracach domowych. Czytanie zdań opisujących czynności Bartka w kolejnych dniach /wyprowadzanie psa, wynoszenie śmieci, nakrywanie do stołu, zamiatanie/. Czytanie informacji zapisanych za pomocą ...