Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz zajęć z techniki w kl. V
Temat zajęć: „Zdrowie na talerzu”
Data: 14.05.2014r.
Prowadzący: Robert Kubeł
Czas trwania zajęć: 45 minut
Cele operacyjne:Uczeń:• przedstawia zasady zdrowego odżywiania,• rozumie konieczność prawidłowego odżywiania się, estetycznego podawania i spożywania posiłków,• potrafi wymienić produkty zawierające składniki odżywcze,• umie wskazać produkty, które należy spożywać w ciągu dnia,
• potrafi odczytywać zapisy na etykietach produktów spożywczych,• staje się świadomym konsumentem,
• wyróżnia pozytywne i negatywne oddziaływania człowieka w stosunku do własnego zdrowia,• kształci umiejętności uniwersalne: - stosuje się do obowiązujących zasad, - współpracuje z drugą osobą, - jest odpowiedzialny za wyniki swojej pracy, - uczy się samooceny.
Metody pracy:- pogadanka,- aktywizująca,- prezentacja,- pracy we współpracy
Formy pracy:- praca z całą klasą,- praca w grupach,Środki dydaktyczne:- karty pracy,- piramida żywienia,- zasady prawidłowego żywienia,- etykiety produktów.
Przebieg zajęć:
Powitanie klasy, sprawdzenie obecności.
Formułowanie tematu lekcji. Zapoznanie z celami zajęć.
Zachęcenie do aktywnego udziału w zajęciach.
4. Burza mózgów. Odpowiedź uczniów na pytanie „Jakie produkty spożywają najchętniej?”.
Praca w parach:
Układanie przez uczniów piramidy zdrowego żywienia, dzięki której uczniowie będą mogli skonfrontować swoją wcześniejszą wypowiedź z zasadami zdrowego żywienia. (zał.1)
Uzupełnienie diagramu idealnego modelu 5 – posiłków. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonania zadania. (zał.2)
Uczniowie pracując w grupach odpowiadają na pytania: „Co należy zrobić od rana do południa by być zdrowym?”„Co należy zjeść na obiad, jak odpocząć po szkole?”„Jak należy dbać o zdrowie wieczorem?”
Dyskusja na temat „świadomego robienia zakupów”.
Uzupełnianie w parach diagramu „Diamentowy koszyk”, w którym uczniowie systematyzują swoje wcześniejsze odpowiedzi. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonania zadania i uświadamia uczniom, które kryterium jest najważniejsze przy wyborze towaru. (zał.3)
Burza mózgów „Co to jest etykieta produktu?, Jakie informacje znajdziecie na etykiecie danego produktu?”
Praca w grupach. Uczniowie otrzymują etykiety różnych produktów i uzupełniają karty pracy. Następnie poszczególne grupy odczytują efekty swojej pracy. (zał. 4)
Podsumowanie. Uczniowie układają puzzle, z których otrzymują hasła związane ze zdrowym żywieniem i higieną osobistą.
Ewaluacja - podsumowanie zajęć przez nauczyciela. Ocena pracy uczniów.
Następnie uczniowie dokonują oceny zajęć .
14. Zadanie i wyjaśnienie pracy domowej, w której uczniowie mają spróbować przeprowadzić edukację swoich bliskich korzystając z wiadomości zdobytych podczas zajęć.
Opracował
Załącznik 1
Załącznik 2
Załącznik 3
Załącznik 4
Nazwa produktu ……………………………………
Główne składniki …………………………………..
Data ważności ………………………….
Tabela wartości odżywczej …………………………
Sposób przechowywania ………………………….
Sposób użycia ……………………….
Kod kreskowy ………………………………