Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KONSPEKT ZAJĘĆ MIĘDZYPRZEDMIOTOWYCH
GEOGRAFIA – CHEMIA
KONSPEKT ZAJĘĆ MIĘDZYPRZEDMIOTOWYCH
GEOGRAFIA – CHEMIA
Data: 09.01.2015
Klasa: II b
Temat lekcji: Badania terenowe gleb i ich opis. PH gleby a roślinność.
Prowadzący: Barbara Łopuszyńska i Ewa Kulczycka
Cele edukacyjne:
Wiadomości: Uczeń:
zna profil glebowy
wykazuje związek między pH gleby a roślinnością
zna rośliny, które są naturalnymi wskaźnikami pH gleby
wie, które nawozy wpływają na podniesienie lub obniżenie pH gleby
Umiejętności: Uczeń:
na podstawie rysunku profilu glebowego rozpoznaje typ gleby i ocenia jej rolniczą przydatność
identyfikuje poziomy genetyczne w profilu glebowym i na ich podstawie charakteryzuje procesy glebotwórcze
opisuje cechy morfologiczne gleby
określa odczyn gleby
dokumentuje wyniki badań w karcie opisu
Postawy: Uczeń:
dostrzega zależność i korelacje wiedzy geograficznej i chemicznej
przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy podczas wykonywania doświadczeń chemicznych
Metody:
problemowa
praktyczna
podająca
programowa
Formy pracy:
indywidualna
grupowa
Środki dydaktyczne:
kserokopie (karty pracy)
komputer i płyty CD, multibook Nowa Era, projektor multimedialny
odczynniki chemiczne: płyn Hellinga, różne próbki gleb z okolic miasta
sprzęt laboratoryjny: płytka ceramiczna do badania pH gleby, rękawiczki ochronne, fartuch ochronny, szkiełka zegarkowe
PRZEBIEG LEKCJI:
1. Część wprowadzająca:
wstępna organizacja i przygotowanie do lekcji
nawiązanie do tematu
test wstępny (ocenianie)
2. Część realizacyjna:
podanie tematu i celu lekcji
Część geograficzna (praca indywidualna, wykład, pogadanka)
profil glebowy
badanie terenowe gleb – prezentacja multimedialna w oparciu o WSzPWN
Część chemiczna (doświadczenie, wykład) prezentacja multimedialna
zakres pH a odczyn gleby – prezentacja z multibooka Nowa Era
badanie pH i analiza wybranych próbek gleb
podwyższanie i obniżanie pH gleby – prezentacja z multibooka Nowa Era
zależność – pH gleby a roślinność – przykładowe rośliny -Multibook Nowa Era
Część wspólna: podczas doświadczenia uczniowie wypełniają karty pracy (ocenianie)
3. Część podsumowująca:
podsumowanie zajęć
test podsumowujący (ocenianie)
zadanie i wyjaśnienie pracy domowej
Zadanie. Fasola najlepiej rośnie na glebie o wartości pH od 7 do 8. Po analizie próbki pewnej gleby stwierdzono, że stężenie jonów H+ jest większe niż stężenie jonów OH-. Podkreśl w zdaniach poprawną odpowiedź.
Do uprawy fasoli gleba powinna mieć odczyn obojętny / kwasowy /obojętny lub zasadowy.
Badana gleba ma odczyn obojętny / kwasowy / obojętny lub zasadowy
W celu uprawy fasoli na badanej glebie należy podwyższyć / obniżyć jej pH, stosując nawozy fosforowe / wapno gaszone.
ankieta ewaluacyjna