Dodaj publikację
Autor
Kamila Brzezińska
Data publikacji
2015-04-20
Średnia ocena
5,00
Pobrań
298

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Doskonalenie umiejętności opisu krajobrazu. Lekcja w klasie V.
 Pobierz (docx, 23,4 KB)

Podgląd treści

Temat: Jak namalować krajobraz słowem? –doskonalimy opis krajobrazu.

Cele ogólne:

Uczeń:

- barwnie i szczegółowo opisuje krajobraz, stosując pojęcia plastyczne;

- wyraża swoją opinię na temat treści krajobrazu i odpowiednio ją uzasadnia;

- kształci umiejętność uważnej analizy fotografii krajobrazu i wypowiadania się na jego temat.

Cele szczegółowe:

Uczeń:

- opowiada o sytuacji przedstawionej na zdjęciu;

- określa kolorystykę dzieła;

- określa nastrój zdjęcia;

-umie korzystać z odpowiednich zwrotów i wyrażeń charakterystycznych dla opisu krajobrazu;

- dba o kulturę i poprawność języka podczas budowania wypowiedzi ustnej i pisemnej;

- zwięźle formułuje wnioski.

Metody: rozmowa kierowana, praca z materiałem ilustracyjnym, ćwiczenia redakcyjne, pogadanka heurystyczna, impresyjna, przekład intersemiotyczny, burza mózgów, metoda ćwiczeń praktycznych, elementy dyskusji.

Formy pracy:

indywidualna;

zbiorowa

grupowa.

Pomoce dydaktyczne: karta pracy, fotografia przedstawiająca nadmorski krajobraz, prezentacja multimedialna, metodniki, patyczki, klepsydra.

Nauczyciel pyta uczniów, w jaki sposób można przedstawić krajobraz? (zdjęcie, obraz, opis). Który ze sposobów najbardziej przemawia do wyobraźni? Uczniowie podają środki stylistyczne, dzięki którym opis krajobrazu jest bogatszy pod względem treści.

Prezentacja przez nauczyciela quizu, który ma za zadanie usystematyzować wiadomości na temat opisu krajobrazu. Uczniowie udzielają odpowiedzi za pomocą metodników. Podają cechy opisu krajobrazu

Uczniowie tworzą bank słów przydatnych przy opisie krajobrazu (zad. 1. z karty pracy).

Uczniowie ćwiczą wyrażanie tej samej myśli na różne sposoby (zad. 2. z karty pracy).

Uczniowie podają przykładowe wstępy i zakończenia opisu krajobrazu (zad. 3. z karty pracy).

Tworzą związki wyrazowe pomocne przy tworzeniu opisu krajobrazu (zad. 4. z karty pracy).

Nauczyciel prezentuje uczniom przykładowy krajobraz. Rozmawiają na temat zaprezentowanego krajobrazu. Uzupełniają tabelę słownictwem odnoszącym się do zaprezentowanego zdjęcia krajobrazu (zad. 5. z karty pracy).

Uczniowie ustnie podają plan opisu krajobrazu, następnie zapoznaja się ze słownictwem z karty pracy.

W grupach redagują opis nadmorskiego krajobrazu. Po wykonaniu zadania przedstawiciele grup czytają opisy krajobrazów. Pozostali uczniowie oceniają je według podanych przez nauczyciela kryteriów.

Pdsumowanie aktywności uczniów.

Opis krajobrazu

Drogi Uczniu!!! Jeżeli chcesz, aby Twój opis krajobrazu był ciekawy i bogaty językowo działaj według następujących punktów.

Zadanie 1.

Opracuj bank słów przydatnych do opisu krajobrazu. W każdej kategorii podaj przynajmniej pięć przykładów.

stosunki przestrzenne ukształtowanie terenu

na pierwszym planie, …… równina, wyżyna……......

……………………………. …………………………. ……………………………. ………………………….

……………………………. …………………………. ……………………………. ………………………….

pogoda barwy i kształty

burza, śnieżyca………………. zieleń, pstrokaty……….…

………………………………. ……………………………

………………………………. …………………………….

……………………………….. ……………………………..

pora roku, pora dnia

wiosenny poranek,…….………

…………………………………

…………………………………

……………………………...…

Zadanie 2.

Aby uniknąć powtórzeń, poćwicz wyrażanie tej samej myśli na wiele sposobów, np.:

niebo jest zachmurzone – zasnute chmurami

jabłka stają się czerwone - ……………………………………….…….……………………

liście poruszają się na wietrze – …………………………………………………………….

niebo jest zamglone – ………………………………..……………………………….……..

Zadanie 3.

Zastanów się jakimi słowami można rozpocząć opis krajobrazu, a jakich sformułowań najlepiej użyć w ...