Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z PRZYRODY W TERENIE
W LEŚNEJ KLASIE W PERNIE
TEMAT:
Las miejscem poznawania przyrody poprzez obserwacje dzięki zmysłom.
ZADANIA:
Umiejętne wykorzystanie wiedzy z lekcji w sytuacjach praktycznych w terenie,
Prawidłowe dokonywanie podziału przyrody,
Właściwe wskazywanie przykładów przyrody ożywionej i nieożywionej,
Podawanie przykładów obserwacji, jakich można dokonać w lesie,
Umiejętne wskazywanie elementów nie należących do przyrody.
CELE:
Uczeń:
Dokonuje ogólnego podziału przyrody,
Podaje przykłady otaczającej go przyrody ożywionej i nieożywionej,
Wymienia zmysły, dzięki którym można dokonać obserwacji przyrodniczych,
Podaje przykłady obserwacji, które można wykonać,
Uzasadnia, że nie wszystko, co spotyka się w lesie należy do przyrody i podaje przykłady,
Prezentuje sposoby dokumentowania obserwacji przyrodniczych,
Uzasadnia, dlaczego samodzielnie prowadzona obserwacja jest najważniejszym źródłem wiedzy o przyrodzie,
Wyjaśnia, dlaczego na podstawie pojedynczej obserwacji nie należy wyciągać wniosków.
METODY PRACY:
Słowna – pogadanka,
Oparta na praktycznej działalności uczniów,
Oglądowa - obserwacje.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
Karty pracy,
Długopisy.
FORMY PRACY: grupowa
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
Faza wstępna:
Krótkie przedstawienie miejsca pobytu,
Wyjaśnienie, co to są zajęcia terenowe i jaki jest ich cel,
Przypomnienie zasad bezpieczeństwa i właściwego zachowania się w lesie,
Podział klasy na grupy przedmiotowo-zadaniowe i omówienie pracy w grupach,
Wyjaśnienie, że zajęcia mają na celu wykorzystanie i zastosowanie wiedzy zdobytej na lekcjach w sposób praktyczny,
Rozdanie kart pracy.
Faza wykonawcza:
Przypomnienie w zespołach najważniejszych wiadomości z działu „Przyroda i ja”,
Szukanie przykładów w otaczającym środowisku leśnym zgodnie z poleceniami,
Wykonywanie poszczególnych zadań.
Faza podsumowująca:
Sprawdzenie poprawności wykonanych zadań ,
Ocena poziomu wiedzy uczniów,
Wystawienie ocen.
KARTA PRACY: Nazwisko i imię ucznia
………………………………………………………………
……………………………………………………………..
……………………………………………………………..
………………………………………………………………
………………………………………………………………
Zadanie 1.
Znajdźcie w najbliższej okolicy i zapiszcie 5 przykładów przyrody ożywionej:
-……………………………………………………………………………………………………………………………………
-……………………………………………………………………………………………………………………………………
-…………………………………………………………………………………………………………………………………..
-…………………………………………………………………………………………………………………………………..
-…………………………………………………………………………………………………………………………………..
Zadanie 2.
Znajdźcie w najbliższej okolicy i zapiszcie 5 przykładów przyrody nieożywionej:
-……………………………………………………………………………………………………………………………………
-……………………………………………………………………………………………………………………………………
-…………………………………………………………………………………………………………………………………..
-…………………………………………………………………………………………………………………………………..
-…………………………………………………………………………………………………………………………………..
Zadanie3.
Przypomnijcie, jakie 2 rodzaje obserwacji można wyróżnić:
…………………………………………………………………., ……………………………………………………..
Popatrzcie na otaczającą was przyrodę. Zapiszcie 3 przykłady tego, co możecie obserwować, a obok każdego przykładu napiszcie, jaki jest to rodzaj obserwacji.
-…………………………………………………………………………………………………………………………………………..
-…………………………………………………………………………………………………………………………………………..
-…………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Zadanie 4.
W jaki sposób można udokumentować te obserwacje?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Zadanie5.
Czy wokół was znajduje się coś, co nie należy do przyrody? Jeżeli tak, to wypisz 2 przykłady.
-………………………………………………………………………………………………………………………………………………
-……………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Zadanie 6.
Czy można według was przeprowadzić w lesie doświadczenie? Wyjaśnijcie, dlaczego tak uważacie.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Zadanie 7.
Których zmysłów używaliście najczęściej podczas dzisiejszych zajęć?
-………………………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………….