Dodaj publikację
Autor
Edyta Komorowska
Data publikacji
2015-04-21
Średnia ocena
5,00
Pobrań
148

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Las miejscem poznawania przyrody poprzez obserwacje dzięki zmysłom.
 Pobierz (docx, 17,6 KB)

Podgląd treści

SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z PRZYRODY W TERENIE

W LEŚNEJ KLASIE W PERNIE

TEMAT:

Las miejscem poznawania przyrody poprzez obserwacje dzięki zmysłom.

ZADANIA:

Umiejętne wykorzystanie wiedzy z lekcji w sytuacjach praktycznych w terenie,

Prawidłowe dokonywanie podziału przyrody,

Właściwe wskazywanie przykładów przyrody ożywionej i nieożywionej,

Podawanie przykładów obserwacji, jakich można dokonać w lesie,

Umiejętne wskazywanie elementów nie należących do przyrody.

CELE:

Uczeń:

Dokonuje ogólnego podziału przyrody,

Podaje przykłady otaczającej go przyrody ożywionej i nieożywionej,

Wymienia zmysły, dzięki którym można dokonać obserwacji przyrodniczych,

Podaje przykłady obserwacji, które można wykonać,

Uzasadnia, że nie wszystko, co spotyka się w lesie należy do przyrody i podaje przykłady,

Prezentuje sposoby dokumentowania obserwacji przyrodniczych,

Uzasadnia, dlaczego samodzielnie prowadzona obserwacja jest najważniejszym źródłem wiedzy o przyrodzie,

Wyjaśnia, dlaczego na podstawie pojedynczej obserwacji nie należy wyciągać wniosków.

METODY PRACY:

Słowna – pogadanka,

Oparta na praktycznej działalności uczniów,

Oglądowa - obserwacje.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

Karty pracy,

Długopisy.

FORMY PRACY: grupowa

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

Faza wstępna:

Krótkie przedstawienie miejsca pobytu,

Wyjaśnienie, co to są zajęcia terenowe i jaki jest ich cel,

Przypomnienie zasad bezpieczeństwa i właściwego zachowania się w lesie,

Podział klasy na grupy przedmiotowo-zadaniowe i omówienie pracy w grupach,

Wyjaśnienie, że zajęcia mają na celu wykorzystanie i zastosowanie wiedzy zdobytej na lekcjach w sposób praktyczny,

Rozdanie kart pracy.

Faza wykonawcza:

Przypomnienie w zespołach najważniejszych wiadomości z działu „Przyroda i ja”,

Szukanie przykładów w otaczającym środowisku leśnym zgodnie z poleceniami,

Wykonywanie poszczególnych zadań.

Faza podsumowująca:

Sprawdzenie poprawności wykonanych zadań ,

Ocena poziomu wiedzy uczniów,

Wystawienie ocen.

KARTA PRACY: Nazwisko i imię ucznia

………………………………………………………………

……………………………………………………………..

……………………………………………………………..

………………………………………………………………

………………………………………………………………

Zadanie 1.

Znajdźcie w najbliższej okolicy i zapiszcie 5 przykładów przyrody ożywionej:

-……………………………………………………………………………………………………………………………………

-……………………………………………………………………………………………………………………………………

-…………………………………………………………………………………………………………………………………..

-…………………………………………………………………………………………………………………………………..

-…………………………………………………………………………………………………………………………………..

Zadanie 2.

Znajdźcie w najbliższej okolicy i zapiszcie 5 przykładów przyrody nieożywionej:

-……………………………………………………………………………………………………………………………………

-……………………………………………………………………………………………………………………………………

-…………………………………………………………………………………………………………………………………..

-…………………………………………………………………………………………………………………………………..

-…………………………………………………………………………………………………………………………………..

Zadanie3.

Przypomnijcie, jakie 2 rodzaje obserwacji można wyróżnić:

…………………………………………………………………., ……………………………………………………..

Popatrzcie na otaczającą was przyrodę. Zapiszcie 3 przykłady tego, co możecie obserwować, a obok każdego przykładu napiszcie, jaki jest to rodzaj obserwacji.

-…………………………………………………………………………………………………………………………………………..

-…………………………………………………………………………………………………………………………………………..

-…………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Zadanie 4.

W jaki sposób można udokumentować te obserwacje?

………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Zadanie5.

Czy wokół was znajduje się coś, co nie należy do przyrody? Jeżeli tak, to wypisz 2 przykłady.

-………………………………………………………………………………………………………………………………………………

-……………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Zadanie 6.

Czy można według was przeprowadzić w lesie doświadczenie? Wyjaśnijcie, dlaczego tak uważacie.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………..

……………………………………………………………………………………………………………………………………………..

…………………………………………………………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Zadanie 7.

Których zmysłów używaliście najczęściej podczas dzisiejszych zajęć?

-………………………………………………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………………………………………….