Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Projekt „Akademia odkrywców – wystawa eksperymentów”
W dniach 16 – 17 kwietnia 2015 roku w Zespole Szkół nr 13 w Koszalinie został zrealizowany projekt „Akademia Odkrywców – wystawa eksperymentów” zorganizowany przez Fundację Odkrywcy Nauki z Koszalina. Realizacja projektu była możliwa dzięki pozyskanemu dofinansowaniu z Fundacji PGNiG im. Ignacego Łukasiewicza. Udział w projekcie wzięli uczniowie „zerówki”, wszystkich klas szkoły podstawowej i gimnazjum.
Zwiedzanie wystawy rozpoczęły dzieci z klas I Szkoły Podstawowej o godz. 9.40. Jednorazowo wystawę odwiedzali uczniowie w grupach 45 - osobowych, które były dzielone na mniejsze zespoły. Po wystawie oprowadzali uczniów animatorzy. Każda grupa oglądała wystawę w czasie 45 minut.
Celem projektu było:
- pokazanie, że nauka może być ciekawa, fascynująca poprzez interaktywną edukację,
- rozwijanie umiejętności kreatywnego myślenia,
- wzbudzenie pasji naukowych, poszerzenie horyzontów oraz przełamywanie barier i niechęci do edukacji przedmiotów ścisłych,
- innowacyjne, poza książkowe przekazywanie wiedzy naukowej,
- wyrównywanie szans w edukacji i rozwoju młodego pokolenia mieszkającego z dala od dużych ośrodków naukowo – kulturalnych kraju,
- zaszczepienie wary uczestnikom w ich możliwości, co stanowi dla nich szansę na lepszą przyszłość.
Na wystawie obowiązywała zasada: „dotknij, sprawdź, zrozum”. W trakcie zwiedzania wystawy uczniowie poznali zagadnienie związane z:
- grawitacją i lewitacją,
- optyką z wykorzystaniem mikroskopu stereoskopowego i cyfrowego,
- dźwiękiem, z uwzględnieniem pojęć: fala akustyczna, drgania, prędkość dźwięku,
- biologią w zakresie zmysłów człowieka (dźwięk, słuch, dotyk) oraz pracą półkul mózgowych,
- tworzeniem barw (mieszanie addytywne i substraktywne),
- prędkością ciał, krzywą szybkiego spadku – cykloidą,
- ciśnieniem atmosferycznym, momentem bezwładności,
- konstruowaniem budowli i sprawdzaniem ich wytrzymałości na podstawie budowy mostu łukowego,
- z kątami odbicia,
- prawem dynamiki Newtona,
- magnetyzmem, oraz ze złudzeniem optycznym i anamorfozą.
Udział w wystawie dał szansę dzieciom i młodzieży na nowatorską formę edukacji i poznawanie świata przez samodzielne doświadczenia. Pozwolił im spojrzeć na naukę z innej perspektywy. Uczniowie z dużym zaciekawieniem i zaangażowaniem uczestniczyli w zajęciach. Zostali zachęceni do dotykania i eksperymentowania, bo tylko w ten sposób można efektywnie uczyć się, poznawać świat i zagadnienia nimi rządzące.
Monika Szałajko
Koszalin 17 kwietnia 2015 r.